Vinter!

Det snöade idag. Inte mycket, men tillräckligt för att frusna människor som jag ska rysa och vilja krypa till kojs igen. Men icke sa nicke, det var bara att ge sig ut i den kalla luften. Förr eller senare måste jag ju ändå ut..
Blev en promenad i rask takt idag. Skulle helst vilja jogga, men har ingen passande jacka för de. Har en arbetsjacka, men den är för tjock och västen jag har använt tidigare är för tunn för de låga vintertemperaturerna.
Ska inhandla en passande jacka i helgen, men först ska jag för säkerhetsskull kolla hemma om jag har nåt lämpligt där. Billigast så :)




Nu är alltså vintern igång, även om det är en trög start. Vintern är inte min favoritårstid då jag som sagt är väldigt frusen av mig, men den kan vara otroligt vacker och rolig. När jag och mina syskon var små hade vi alltid väldigt roligt på vintrarna. Byggde snögubbar och snöhästar, grävde grottor i snöhögar och gjorde snöänglar.
Förra året pratade jag mkt om att "det var så mkt snö när man var liten men numera knappt en dm". Men sen begravdes min bil i så mkt snö att det tog 1½ timme att gräva fram den, så jag säger inget sånt nåt mer. Nån måtta får se vara på snömängden!

Nu när man är lite äldre och har(nästan) slutat att leka i snön, lägger man istället märke till hur fin vintern kan vara.


Och julen närmar sig. För första gången på länge ligger julstämningen inom mig och pyr i väntan på att första december ska komma. För då anser jag att det är tillåtet att julpynta fritt :)
Dock så jobbar pappa på julafton, så vi kommer fira dagen innan jul istället. Ja, jag vet, vi är lite udda när det gäller julfirande. Jobbar nån på julafton flyttar vi helt enkelt lite på firandet. Blir lite knasigt med julstämningen då, men de brukar gå bra. Själv brukar jag då(om mamma och pappa jobbar) passa på att jobba på julafton, eftersom man tjänar bra med pengar på såna dagar :)

Har inte en aning om vad det blir för julkalender i år. Har växt ifrån det helt.. Men jag är fortfarande fast besluten vid att "Mysteriet på Greveholm" var den bästa julkalendern!



ÅrTV Radio
1984 Julstrul med Staffan och Bengt   Kulänglarna
1985 Trolltider   Stölden på Kråkebohöjden
1986 Stjärnsmällar och julpussar   Bland tomtar och troll
1987 Marias barn *   Skor-Sten - I den tidlösa tiden *
1988 Liv i luckan med julkalendern   Trollet med den gula kepsen
1989 Ture Sventon privatdetektiv   Beatrice
1990 Kurt Olssons julkalender   Kråkan och Mamma Mu
1991 Sunes jul   B�jkon och B�llman
1992 Klasses julkalender   Joels jul
1993 Tomtemaskinen   Grod jul på Näsbrännan
1994 Håll huvudet kallt   Hertig Hans slott
1995 Jul i Kapernaum   Hotell Pepparkaka
1996 Mysteriet på Greveholm   Bråkar och Johanna
1997 Pelle Svanslös   Teskedsgumman
1998 När karusellerna sover   Familjen Anderssons sjuka jul
1999 Julens hjältar   Det snöar i Indianien
2000 Ronny och Julia   Snälla Py...
2001 Kaspar i Nudådalen   Julshow med Allan och Martin
2003 Håkan Bråkan   Samma gamla visa
2004 Allrams Höjdarpaket   Hjärtats Hjältar
2005 En decemberdröm   Den Mytiska Medaljongen

En liten påminnelse om tidigare julkalendrar bara :) Visst dyker de upp härliga minnen?


Kommentarer
Postat av: Emilia

Håller med om att "Mysteriet på Greveholm" är den bästa julkalendern hittils. jag tror nog dem flesta ur våran generation tycker som vi. har slutat kolla på julkalendern, fattar ingenting längre av dem... Puss

2009-11-05 @ 20:36:10
Postat av: Tobias

Mysteriet på Greveholm är så sjukt bra så man vet inte vart man ska ta vägen. Kollar fortfarande på det varje december :P

2009-11-05 @ 21:16:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0