Aitik

Idag har jag och Johnnie besökt både Malmberget och Aitik. I Malmberget åkte vi 1000m under jord, men trots det kändes det faktiskt inte så speciellt. Johnnie frågade innan vi skulle åka om jag hade problem med att åka under jord sådär, men jag svarade bara att jag nog var för dum för att förstå hur stor grej det egentligen är. Att man kan ta sig 1000m under jord är ju väldigt speciellt och riktigt häftigt! I teorin iaf, för allt jag såg var en mörk, låååång gång som fortsatte ner i berget.
Vi gick sen och kollade lite snabbt det som fanns att se där nere. krossarna, maskinerna och verkstaden. Vi var även in i rummet där dom styr en del av maskinerna ifrån. Tänk att man kan styra en så stor maskin med endast några spakar och en skärm framför sig! Som ett tv-spel :)

Den bussturen var som sagt inte så jättespeciell. Kul att ha sett gruvan och det jobb som pågår där, men det var inte så mkt att se egentligen.

När vi kommit tillbaka till Gällivare centrum fikade vi på bageriet innan det var dags att åka nästa busstur. Den här gången styrde bussen mot Aitik.


Aitik ägs av Boliden AB genom dotterbolaget Boliden Mineral och ligger ca 15 km sydöst om Gällivare. gruvan är idag skandinaviens största dagbrott och en av europas största koppargruvor.
Aitik har över 400 anställda och är Gällivare kommuns största privata arbetsgivare.

Aitik går inte att jämföra med nåt annat jag sett. Maskinerna får chefens stora lastare att se ut som en liten leksak och kikar man ner i den "grop" dom hittills grävt upp ser både bilar och maskiner ut som myror.
Bilder kan aldrig till 100% visa hur stort och häftigt motivet egentligen är, men jag laddar upp några ändå så att ni får se ungefär vad det är jag sett idag.

Grävmaskinens larvfötter är uppbyggda av flera plattor. Varje sådan platta väger lika mkt som en personbil..







Ser ni den lilla vita pricken ungefär i mitten på bilden? Det är en pick up!





Tänk på hur stora dumprarna var på bilden jag laddade upp nyss.. här ser dom inte så kaxiga ut i jämförelse med grävmaskinen. 3 skopor ryms  på ett dumperflak.



En fulllastad dumper drar, om jag minns rätt, 400 liter(!) diesel när den är påväg upp fulllastad. Men bara ca 65-70liter på plan mark.

Både påväg till och från Aitik såg vi mkt renar. Dom trivs tydligen kring Aitik eftersom myggen håller sig borta.





Även runt den här grävmaskinen(som bara användes ibland) fanns det renar. Dom låg och sov i skuggan :)


jag och Johnnie! Man få vara snabb  när man fotar Johnnie, för han vill inte vara med!

Tjao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0