Träningstidning

Efter ridningen i fredags kilade jag in på en mack för att köpa en energidricka. Dricker sällan sånt, men på fredagar brukar jag vara trött(trött=grinig). Så för Johnnies skull(det är han som råkar ut för min vrede..) tänkte jag köpa en då humöret inte var på topp.
Tänkte att jag kunde köpa en tidning också, och efter några minuters fight med min beslutsångest hittade jag på en intressant tidning.

"Tona kroppen på 10 minuter" hette den och var full med en massa övningar för kroppens olika delar.

Den är uppdelad i kapitel så att man lätt kan hitta dom övningar man är ute efter.
Dessutom står det en hel del vettigt om t ex stretching, uppvärmning, konditionsträning och myter angående träning.






Finns även ett kapitel om kost, med bland annat en kostplan. Men i den kostplanen står det att man till frukost t ex bara ska dricka en smoothie, äta en äggmacka eller bre jordnötssmör på en riskaka och äta.
Som om det skulle räcka som fukost för mig! Jag vet redan nu att det inte skulle funka för mig.. Jag måste äta minst 3 mackor eller en ordentlig portion flingor för att klara mig fram till lunch(med endast ett litet mellanmål emellan).

Jag har alltid fått lära mig att frukosten är det viktigaste målet på dagen och lever efter den läran. Men jag har också ett krävande jobb, men ändå. Att skriva att man endast ska dricka en smoothie till frukost kan ge helt fel signaler till unga tjejer..
Visst ska man ha koll på kosten, men man måste också förstå att man måste äta mkt om man rör mkt på sig. Nuförtiden finns det alldeles för många unga tjejer som äter för lite samtidigt som dom rör mkt på sig. Många skippar t ex frukosten, och tror att man går ner i vikt av det. Sanningen är att det snarare är tvärt om.

Att gå hungrig är inte alls bra för kroppen, så man måste äta så man klarar sig till nästa måltid! Och min erfarenhet är att så kallad "nyttig mat" inte är tillräckligt för mig. Jag står mig till exempel inte alls på sallad och liknande..

Jag anser att man inte ska gå helt och hållet efter vad tidningar och program skriver/säger angående träning och kost. Det är alldeles för inviduellt vad som passar vem. Man vet bäst själv vilken typ av träning som passar bäst och vilken typ av mat som du står dig bäst på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0