Älgolycka

Har precis kommit hem från ridningen. På hemvägen såg jag en polisbil längre fram på vägen och tänkte att dom säkert tagit fast nån som kört för fort eller liknande.
Närmade mig lugnt för säkerhetsskull, och när jag kom fram började jag inse att det var en olycka. Poliser var nere i diket och jag körde på lite av allt glas som låg över hela vägen.

Rullade sakta förbi och där i diket låg en stor älgtjur. Det måste ha hänt alldeles nyligen för det ångade om älgen och jag mötte några minuter senare bland annat brandbilen.

Jag hoppas att dom avlivade älgen direkt.. Älgar är ju tyvärr så pass stora att benen slås av av bilfronten, medans den stora kroppen flyger in i framrutan. Men ofta överlever dom själva krocken, även om dom är helt sönderslagna..

Vet inte hur det gått för bilföraren, det såg jag inte. I ärlighetens namn tänkte jag mest på älgens lidande, nån måste ju bry sig om djuren oxå.. Brukar bli så irriterad när dom visar olyckor på tv och sen bara berättar hur det gått för människorna. Alla inblandade djur då?



Snälla medtrafikanter, ta det lugnt i trafiken! Har man otur råkar ett djur kliva upp på vägen framför bilen..
Har själv varit nära att krocka med både älgar, rådjur och vildsvin. Har ju en bra bit till och från jobbet och under dom 45 minuterna kan allt hända..
Och lita inte allt för mkt på viltstängslen, för en gång höll jag på att krocka med ett rådjur på fel sida stängslet. Hade inte hjärta att lämna den där till sitt öde, så jag fick fösa den tills den hittade hem.

För älgtjuren i diket är livet över, men risken att möta på en älg minskar inte för det. Var rädd om dig själv, din bil och alla våra vilda djur!

//Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0