Övningskörning!

Det är kyligt ute idag! När jag stack ut var det nollgradigt.. Har varit ute med Viggo på en kombinerad promenad/joggingtur(ca 50/50).
Känner att jag måste komma igång ordentligt med träningen igen eftersom ryggen börjat ömma. Det gör den bara när jag tränat för lite..

Innan jag stack ut med hunden tog jag på mig en reflexväst över jackan. För även om det är rätt ljust ute vid 7-8 så syns man ju mkt bättre med reflexer. Dessutom är älgjakten igång och tror dom att jag är en älg nu, då borde dom gräva ner sina vapen norr om huset!
När man var yngre var man ju mer kinkig över vad man hade på sig, men nu när man själv kör bil vet man hur otroligt bra man syns med reflexväst. Både i mörker och i ljus. Dessutom ska man vara ett bra föredöme! det är många ungdomar som åker till skolan när jag är ute och går med hunden, och jag hoppas att dom tänker på att även jag som bara är 22 oxå använder reflexer. Inte bara medelålders kvinnor ute på sin dagliga promenad..

Senast igår träffade jag på en person utan reflexer. Det var kolsvart ute på en 80km/h-väg och jag såg personen först när jag var några meter ifrån då det var i en kurva. Tur att personen gick på motsatt sida, annars hade det nog varit nära. Hur tänker folk i det läget?

Även när jag möter nån som övningskör vill jag vara ett bra föredöme. När jag övningskörde hände det mer än en gång att folk blåste förbi i 130km/h och nästan trängde mig av vägen. Bara för att dom såg skylten på bilens bakända tyckte dom att dom hade rätt att göra så. Kan lägga till 2 saker: Jag körde inte extremt långsamt, utan helt enkelt det skyltarna angav. För det andra var det bara killar som betedde sig som idioter.

När jag möter nån som övningskör skärper jag snarare till mig extra mkt. Använder blinkers, kör om lugnt men bestämt och försöker hålla hastigheten. Jag är otroligt noggrann när jag ser nytt folk på vägarna!
Jag vill vara ett gott föredöme och inte "odla fram" nya idioter på vägarna. Vi har så många redan! Tänk på det nästa gång du ser den gröna övningskörningsskylten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0