Tips!


Sara om Mirran - Första dressyrpasset:
Du kanske ska prova att använda snodd på henne för att lugna ner huvudkastandet...? Eller om du känner dig säker med att rida på graman?


Tanken har slagit mig att jag borde testa hjälptyglar på henne och på så sätt lugna hennes huvudkastande en aning. Dock brukar jag inte använda hjälptyglar och är därför inte van vid att rida med såna. Dessutom tror jag att hon kommer sluta kasta med huvudet när hon börjar bli mer van vid ridningen och att vara ifrån flocken.
För dom få gånger hon verkligen koncentrerade sig nu senast, gick hon riktigt lugnt och harmoniskt både med huvud och kropp.
Jag avvaktar och ser om det lugnar sig med huvudet framöver, om inte ska jag kolla upp vad för olika lösningar som finns. Förhoppningsvis räcker det med en mjuk kand och en massa tålamod :)

Men tack för tipset!  Det är alltid bra att få tips, kritik och beröm angående ridningen. Ingen kan ju veta allt, så man lär sig ju alltid nya saker!




Kommentarer
Postat av: Sara

Ja, som du säger så kommer hon säkert lugna sig med huvudet när hon är igång. Men kan ju vara bra att använda någon form av hjälptyglar till dess för att undvika att hon använder musklerna fel. En snodd behöver du bara "koppla" på sen behöver du inte bry dig mer om den under ridpasset.

2011-04-27 @ 09:19:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0