Hoppning i duggregn

Idag byggde jag upp några hinder ute på en åker för att hoppa några skutt med Bullen. Vädret var inte det bästa, så det blev bara några få skutt pga att det blev allt halare underlag. Vill inte riskera att han halkar!

Syrran var snäll och ställde upp som fotograf. Tack!

Bullen skötte sig rätt bra, men det finns massor för oss båda att öva på. Min sits måste bli bättre, och jag måste jobba mkt med att få Bullen att gå i rätt form. Han vill gärna röra sig som en travare lärt sig, dvs med högt huvud och långa steg.
Det största problemet just nu anser jag är hans ständiga försök att ta bettet. Det känns som om han inte koncentrerar sig utan bara jobbar med att dra och slita i bettet. Några tips för att jobba bort de?







Efter hoppandet jobbade jag lite på att få honom i form under travarbetet. Tillslut började han mjukna och låta bettet vara, och då gick han väldigt mjukt och trevligt. Vet inte hur fotarbetet är, men jag sitter väldigt skönt ner i sadeln när han skärper sig.
Då brukar jag avsluta ridpasset, för jag vill inte köra slut på honom. Han är fortfarande rätt stel och har svårt att samla sig och bära sig bra under en längre stund, så jag vill avsluta när han går som bäst. Även om det är väldigt lockande att jobba vidare!

Kommentarer
Postat av: Anonym

För att jobba bort hans "dragande" skulle jag se till att han är sysselsatt hela tiden. Hela tiden aktiv ridning, tempoväxlingar, ställning, böjning, rörelser av olika slag mm.

Håll honom koncentrerad på nåt annat än att dra i bettet. Lycka till!

2011-07-05 @ 21:49:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0