Min lördag på jobbet! Del 1

Nu ska ni få se lite bilder från mitt jobb!

Morgonmjölkningen kl 04.00 - På Nyvla mjölkas korna bakifrån, vilket är mkt bättre än att mjölka från sidan. Det är svårare att bli sparkad, det är lätt att kolla kons nr eller ge henne en spruta eftersom man lätt kan ta sig fram till kons huvud när hon är inne i mjölkstallet. Nu är man väldigt bortskämd, och vill aldrig mjölka kor från sidan igen!










Kalvstallet - Efter mjölkningen får kalvarna sin frukost. Oftast ger Jon eller Lasse kalvarna när jag mjölkar, men igår var ju Jon bortrest och Lasse hade fullt upp. Vi ger kalvarna helmjölk, dvs ren mjölk. Man kan ju även använda sig av mjölkpulver.










Kvighallen - Efter morgonmjölkningen går jag alltid in till kvigorna för att kolla efter brunster.


Hästarna - På gården finns det 2 gamla islandshästar som jag skött om nu när Jon och Camilla varit bortresta. Men dom är lättskötta, så det går fort att ta hand om dom. Fodra, in- och utsläpp och lite strö. klart!


Lösdriften - Tar även ett varv bland korna för att kolla brunster efter morgonmjölkningen. Idag hittade jag på en brunstig ko :)





När allt det var klart var det dags att äta frukost nr 2!

Fortsättning följer :)

Kommentarer
Postat av: camilla

hahahahaha korna ser förroliga ut när dom mjölkas! dom ser verkligen jätte roliga ut! =)

2011-03-07 @ 12:41:08
URL: http://gustavssonstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0