Fång

Idag åkte jag till stallet på förmiddagen för att rida Bullen en sväng innan jobbet. Hade planerat en barbackaritt, men det blev inte riktigt som tänkt..

När jag skulle fånga Bullen busade han som vanligt med mig, dvs att han inte riktigt vill låta sig bli fångad. När jag gick där och försökte få tag i honom började jag av någon anledning snegla på min lilla ponny Tara. Vet inte varför, men jag fick en känsla av att nåt inte var okej.

Fångade henne, och tyvärr visade det sig att jag hade haft rätt i mina aningar. Hon har fått fång igen..







Hon har haft fång 3 gånger tidigare, varav senaste gången upptäcktes så tidigt att det räckte med boxvila för att hon skulle tillfriskna. Hoppas på att jag upptäckte sjukdomen tidigt den här gången också, för det är inte kul att ha henne inomhus på sommaren!

Började fundera på om jag bör avliva henne, för det är inte snällt att låta henne få fång varje vår.. Vi har gjort nästan allt för att hålla henne frisk, men ändå drabbas hon. Hade hoppats på att få henne i bra kondis inför våren och på så sätt se om det hjälper(hon är ju rätt mullig) men hann inte. Hon var ju oskodd i vinter och det dåliga väglaget var inte till vår fördel..

När hon(förhoppningsvis) blir frisk ska jag se till att komma igång med henne ordentligt och hålla henne i form hela vintern. Hjälper inte det, får jag allvarligt fundera på hur jag ska göra.

Kommentarer
Postat av: Alma

Vet inte hur va hästarna hos er går i för hagar men se till att inte ha dom i gräshagar nu på våren. Är ju oftast nu på våren som de flesta drabbas av fång pga att gräset innehåller så mkt energi!

Har man en häst med fång så brukar dom ju inte kunna gå i gräshagar överhuvudtaget, så en grushage är nog va som gäller för din ponny...på sommaren kan man ju plocka gräs och ge till henne, då har man ju själv koll på hur mkt dom får i sig.

Lyck till!

2011-05-06 @ 16:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0