Dagens ridning

Har precis kommit hem från stallet. Hade egentligen tänkt rida 3 hästar idag, men klev upp så sent och kände helt enkelt inte för det. Känns lite mycket med 3 hästar efter varandra, så jag ska satsa på endast 2 i fortsättningen.
Red Tara och mirran idag, men blandat resultat..

Tara: Tara har inte blivit riden på länge av flera anledningar. Mest tidsbrist, men också pga att hon är svår att rida ut på. Hon är en sån som jämt ska vända hemåt och streta emot, vilket gör hela upplevelsen tråkig och negativ. Ibörjan går de ju bra, men när hon stannat för 10:e gången på 50 meter börjar man lessna..

Nu är det så att hon är en fånghäst och jag vill ha henne i bra form till i vår när fången brukar smyga sig på. Hoppas på att hon ska klara sig ifrån de om hon är tränad.

Vi testade att rida till grannen och tillbaka, en sträcka på ca 3 km. Kändes som en bra början. Till min stora förvåning gick det riktigt bra, och hon bråkade inte speciellt mycket. Visst testade hon mig i vanlig ordning, men hon var inte alls så jobbig som vanligt. kanske har hon saknat ridningen?
Red och tävlade henne mycket för några år den, men sen gled vi ifrån varandra av nån anledning. Det ska det bli ändring på!



Får alltid fläta hennes man eftersom den är så lång. Idag flätade jag även svansen lite snabbt.

Nöjd pålle går ut till dom andra i hagen :)


Mirran: Red mirran ute på en åker för att komma igång lite med dressyren. Den heta lilla damen har knappt jobbat med dressyr alls, vilket nog är anledningen till hennes jobbiga beteende. Hon kastade med huvudet, stretade emot, vägrade stå still och var allmänt jobbig. Mot slutet började hon dock lugna sig.

Vi jobbade bara med skritten, för hon hetsar upp sig så i traven och galoppen. Vi måste behärska skritten först.. Vi övade halter, halvhalter, volter och testade även framdelsvändningar och skänkelvikning.
 
Mirran är ju väldigt känslig och lättlärd, så bara man berömmer på rätt ställe brukar hon fatta direkt. Har aldrig testat framdelsvändningar med henne förut, men efter att ha klappat om henne snabbt efter att hon flyttat ett steg några gånger fattade hon vad jag ville. Sista gången jag testade gjorde hon det riktigt bra.

Imorgon tänker jag rida Bullen och Tara, för då har alla 3 hästarna fått jobba 2 gånger var den här helgen :)
Tänker försöka rida dessa 3 hästar 3 gånger varje vecka nu under vinterhalvåret. När värmen och ljuset kommer hoppas jag på att kunna rida mer.

På hemvägen svängde jag förbi Fölis för att klappa och mysa lite. Blir nog inget större problem att rida in den damen, för jag stod på en sten bredvid henne och hon brydde sig inte ett dugg när jag böjde mig ner över ryggen på henne(utan att lägga vikt på henne). En riktigt cool liten pålle!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0