Massor av jobb!

Blev en lång dag idag. Trots att jag kom till jobbet extra tidigt för att hinna allt, blev det ändå tajt med tid.
 
En ko och en kviga hade kalvat ute på betet(som dom får göra på sommar och höst) så dom skulle fångas in och köras hem. Kon gick det jättebra med, men kvigan var lite knepigare. Först och främst tog det ett tag att hitta kalven, fånga in den och bära den till djurkärran.
Sen tog det ytterligare ett tag att inse vem modern var då ingen "gjorde anspråk" på kalven. Vanligtvis brukar det vara uppenbart vem som kalvat, men inte i de här fallet.
 
När vi förstått vem som fått kalven skulle hon fångas in. Jag hade brådis då mjölkningen närmade sig. Skulle hinna äta innan. Vi tog ut henne på vägen och lastade henne där, enklast så och det gick jättebra. Hon brydde sig nämligen inte alls om kalven och då har man inget lockbete. Men 3 personer och stängsel på sidorna gjorde att hon klev på direkt. Skönt!
 
 
Chefen hjälpte mig att fösa kor, så jag kom igång med mjölkningen i tid. Allt flöt på bra och jag avslutade dagen med att klippa lite installade sinkor. Brukar vanligtvis åka hem direkt efter mjölkningen men kände för att klippa lite :)
Så nu är jag väldigt möjd med min arbetsvecka. Har hunnit med mycket! Och nästa vecka är det full fart igen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0