Syskon eller inte syskon, de är frågan..

Idag blir Ludde 7 månader, eller 5 månader.. Beror på hur man räknar. För oss kommer han alltid vara lika gammal som den tid han varit utanför min mage, men läkarna/barnmorskor m.f. vill att vi räknar honom som så gammal han skulle vara om han kommit ut normal tid. Men han är inte som andra 5-månadersungar, och inte heller som 7-månaders. Han är, och kommer nog vara ett tag till, i en gråzon mitt i mellan.
Jag bryr mig egentligen inte om hans ålder, så länge han är frisk och utvecklas. Det jobbiga är all förvirring som blir. Numera svarar jag alltid samma sak om någon undrar om hans ålder:
"Han är 7 månader för oss, men skulle egentligen varit 5. Han kom 2 månader för tidigt"
 
Senast jag vägde och mätte Ludde sa barnmorskan/barnläkaren(eller vad hon nu har för titel) en väldigt konstig sak. "Ja, det måste ju vara jobbigt när man kommer till födelsedagen. När man ska fira honom liksom".  Hans födelsedag är, och kommer alltid vara 8 maj. Man kan ju inte ha födelsedagen när han skulle ha kommit ut, för hur många ungar skulle då ha sina födelsedagar på rätt dag? Dom flesta är ju inte födda på dagen dom är beräknade att ploppa ut.
 
Ludde växer så det knakar, och är en frisk och glad liten kille. Än så länge har man inte hittat några tecken på att han tagit skada av cellgifterna jag fick under graviditeten. Jag har skrivit det förr och skriver det igen: Det är helt otroligt att man kan få cellgifter under graviditeten och sen föda ett friskt barn. Man tycker att ett sånt litet känsligt liv borde ta skada av nåt som faktiskt kan bota en från cancer.
 
Jag ska nu berätta nåt som inte många vet än. Jag har, under flera månader, mått dåligt över vetskapen om att jag kanske inte kommer kunna få fler barn efter cancerbehandlingen. Inte så att jag är deprimerad, men det har känts som en tyngd i mig. Jag tycker att det är jätteviktigt att ha syskon, alla barn bör ha de.
Hittills har jag inte mött ett enda ensambarn som inte saknade att ha syskon. Och det är just detta som alltså tynger mig, jag vill så gärna att Ludde ska ha ett syskon att leka med.
Jag var ofta lite av en ensamvarg som liten, och lekte ofta själv. Men jag har också haft så otroligt roligt med mina syskon under åren. Extra kul var det att vi var så många(4 st) för då kunde man leka fler lekar.
 
Men det är ju självklart inte bara för Luddes skull jag vill ha fler barn. Jag vill egentligen ha en liten flock på 3-4 stycken, men Johnnie har ställt ner foten och vill max ha 2.
 
Nu vet jag hur allt detta låter. Jag ska vara glad att jag har ett friskt barn, och att jag överhuvudtaget överlevt cancern. Det är mer än vad många andra lyckas med..
Och jag vet att det finns andra alternativ om man vill ha barn. Vi har pratat om de, och har en liten plan.
 
Men denna sorg och saknad har sakta avdunstat. Jag tänker inte lika mycket på det längre, det var nog helt enkelt bara en fas jag behövde ta mig förbi såhär efter sjukdomens framfart.
Dessutom kändes det lugnande att läsa om barnet som föddes häromdagen av en kvinna som genomgått min typ av cancerbehandling. Det finns hopp. Det visste jag ju i och för sig, men har inte vågat hoppats. Det vågar jag inte nu heller, men nu vet jag att det KAN gå. Det har funkat en gång hittills!
 
Vi tar det som de kommer, och kan vi inte få fler biologiska barn får vi övergå till plan B.
 
Tills det blir aktuellt att ta tag i syskonfrågan på riktigt, tänker jag njuta av det lilla livet vi hittills skapat. Tänk att jag och Johnnie tillsammans kan få en sån fin liten piggelin!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Elin Brolin | Foto och mode

Ja, det lät ju konstigt.. Borde ju verkligen gällas från dagen han kom ut?

Svar: Haha ja, man kan ju tycka de! Hon tänkte nog inte på vad hon sa.. :)
Info om mig!

2013-12-13 @ 22:07:57
URL: http://elinbrolin.webblogg.se
Postat av: Pauline Hildingsson

Men så kan man ju inte säga!
Klart att hans födelsedag är den 8 maj och inget annat. Varför fira en dag som han inte föddes på?
Knäpp Bvc-tant du har ;)

Ludde är fruktansvärt söt!! :)

Svar: Tack! Ja, hon var nog något förvirrad den dagen, tänkte nog inte på vad hon själv sa..
Info om mig!

2013-12-13 @ 22:19:22
URL: http://peijo.blogg.se
Postat av: Meia Lindholm

Vad söt :D

Svar: Tack! :)
Info om mig!

2013-12-13 @ 22:20:48
URL: http://meialindholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0