Östrogenplåster

Fick en kommentar angående att jag använder östrogenplåster när jag precis avslutat min behandling då plåstren ökar risken för cancer.
Jag är medveten om detta, för när jag läste bipacksedeln var jag inte allt för kaxig. Enligt den var det ökad risk för det mesta man inte vill drabbas av när man använde plåstren. Bröstcancer, stroke och liknande.
 
Började inte använda plåstren direkt utan väntade tills jag skulle träffa en läkare. Tog upp detta då, för det sista jag behöver nu är en ny, härlig sjukdom som bryter ned mig.
Läkaren berättade att man fick väga för- och nackdelar mot varandra, och att i det här fallet vägde fördelarna över. Risken för vissa sjukdomar var mycket riktigt ökad, men det var så pass lite att man inte skulle oroa sig. Läkemedelsföretagen måste skriva såna saker, hur liten den ökade risken än är.
 
Att inte få östrogen har också sina nackdelar. För det första har vi dom klassiska klimakteriebesvären, och skelettet bryts ner snabbare och risken för benskörhet ökar ju längre tiden går.
 
Det finns undersökningar som visar att behandling med östrogen kan ge ett visst skydd mot andra sjukdomar, till exempel tarmcancer och hjärtinfarkt.
 
Läkaren betonade speciellt det faktum att jag är ung och stark. Dom flesta som behandlas med östrogen är äldre människor, och dom har lättare för att drabbas av biverkningar och sjukdomar på grund av att kroppen är så sliten.
Hon menade på att jag därför hade goda chanser att klara mig ifrån allt tråkigt som stod på bipacksedeln, och att det i mitt fall var mest fördelar med östrogenbehandlingen.
 
Kan tillägga att jag själv varit lite tveksam till att använda plåstren. Gillar inte alla dessa tabletter, sprutor och plåster. Försöker att ta så lite som möjligt(självklart samarbetar jag med läkarna) och trappar ständigt ner på dessa saker.
Just nu tar jag bara en sorts tabletter, och ska egentligen fortsätta ca 2 veckor till. Jag trappar dock ner lite fortare, för jag ser ingen vits med att ta dom. Dom ska vara till för att döva smärta genom att påverka nervernas signaler, men jag har inte alls lika ont längre. Blir lite trött i kroppen bara då jag legat still i flera månader.
Burken med tabletterna är snart slut, och då tänker jag inte hämta ut fler.
Angående plåstren så hoppas jag på att inte behöva ta dom så länge. Dom ska hjälpa mig att lindra besvär ett tag, men när jag kommit igång med träningen ordentligt kan jag nog sluta. Träning hjälper mot det mesta, även klimakteriebesvär.
 
Jag litar på mina läkare när dom skriver ut recept på läkemedel, eftersom dom är helt insatta i min sjukdom och behandling. Jag är inte den första som dom behandlar, så dom bör veta vad dom gör.
Jag försöker dessutom alltid ha koll på mina läkemedel, så jag vet om risker och biverkningar. Bra att ha lite koll ifall man drabbas av nåt som tabletterna kan framkalla.
 
Det är alltid en risk att ta läkemedel med hormoner och liknande. Åt p-piller under många år, trots att det ökar risken för till exempel blodproppar. Man måste alltid väga för- och nackdelar med det man utsätter sig för.

Kommentarer
Postat av: Emilia

Du vet själv bäst (i samråd med läkare som sagt) vad som gäller och vad som passar dig. Det är ofta pest eller kolera som man får välja emellan. Risker är inte så lätt att komma undan tyvärr... Jätteglad att du inte har lika ont längre och fortfarande kämpar. Du är verkligen en av få personer som jag känner som har den styrka som behövs för att klara av detta. Älskar dig. Kram

2013-07-25 @ 13:23:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0