Dagens hästpromenader

Idag tog Johnnie hand om Ludde så att jag kunde åka och pyssla med hästarna. Alla fick jobba lite idag, fast inte speciellt ansträngande...
 
Började med Mirran då hon kräver mest av mitt tålamod. Var tänkt att jag skulle tömköra henne först, men ändrade mig. Blev en barbackaritt istället. Hon har blivit bra rund under sommaren(trots knapert med bete..) och man satt som i en mjuk soffa!
Blev dock bara skritt, vågar inte mana på den damen då hon är som en kapplöpningshäst. Men trevligt hade vi i alla fall, och när vi nästan var hemma igen kom jag på att detta måste vara första gången jag red henne på nästan ett år!
 
Nästa häst till "rakning" var unghästen, som vi hemma kallar Skruttan. Hon är nämligen en skrutt, fast en stor en. Tog in henne och Oliver, hagkamraten. Borstade, kratsade hovar och tränsade Skruttan innan vi alla 3 begav oss ut på promenad.
Oliver följde nämligen med som moraliskt stöd. Allt gick bra förutom ett litet "spanska ridskolan" skutt som Skruttan gjorde när en bil kom körande. Föraren var måttligt road(såg livrädd ut) men hästarna passerade snällt bilen utan problem.
 
Till sist hämtade jag Bullen i hagen. Han var lerig från topp till tå, så jag försökte inte ens borsta honom. På med grimma och så gick vi på en promenad.
Bullen kollade mängden käk i vägkanterna och jag gick och sjöng högt för mig själv. Solen var påväg ner och jag njöt till fullo, även Bullen verkade nöjd.
Vi följde några traktorspår in i kohagen där jag ägnade mig åt att kolla in en förfallen lada och fota min travhäst. Bullen ägnade sig åt..mat.
På hemvägen tävlade jag med honom om vem som sprang fortast genom kohagen. Det tyckte han var kul för han längde travstegen, krökte på halsen och körde upp svansen i vädret. Men han höll sig jämsides med mig hela tiden och saktade in när jag började bli trött.
 

I bakgrunden på andra bilden ser man att vildsvinen varit framme och bökat. Nassarna hade grävt ordentligt! Vem behöver plöja när man kan anlita ett gäng nassar att både böka upp och gödsla?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0