Historisk bebis ger hopp..Till såna som mig!

Äntligen har det hänt! En frisk liten tjej har fötts. Och inte vilken tjej som helst, utan en helt unik tjej i vårt avlånga land.
Tjejens mor har genomgått strålning och cellgifter när hon var i 23års åldern, men innan dess opererades äggstocksvävnad ut. När behandling och läkning var klart opererades denna vävnad in igen och systemet kom tillslut igång. Efter endast en provrörsbefruktning tog det sig och hela graviditeten gick jättebra.
Så nu är denna lilla tjej den första i Sverige att bli till på detta sätt. Endast 25 barn i världen har lyckats med samma sak. Helt fantastiskt!
 
Anledningen till att jag är så glad över detta är att det ger mig hopp om ett till barn. Under kejsarsnittet då Ludde plockades ut snodde dom även en äggstock från mig(med mitt godkännande självklart). Detta för att i första hand kunna få igång min östrogenproduktion, men på sikt kanske även få mig gravid igen.
Kanske,kanske, kanske kan Ludde få ett syskon i framtiden. Det vore helt underbart!
 
Och ja, har vi lyckats få ett friskt barn mitt i en cancerbehandling kan vi kanske lyckas med en till liten rackare. Vem vet? Vore dock skönt om den graviditeten var lite normalare..
 
Hitta hela artikeln här:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/historisk-bebis-ger-hopp/
 
Hittade nyheten på facebook, och en bekant hörde även av sig och frågade om jag hört. Hade tårar i ögonen när jag läste.. Det är svårt, men det kan gå. Forskningen går ständigt framåt, så för var dag ökar chanserna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0