Jälladagen

Idag åkte jag och min kompis Heidi till Jälla naturbruksgymnasium för att hälsa på. Dom har öppet hus och visar upp skolan en gång per år, en dag dom kallar Jälladagen. Jag, Heidi och Camilla gick tillsammans på Jälla 2004-2007 och vi tycker att det är kul att återvända varje år och hälsa på våra gamla lärare.
 
Tänk att det var över 6 år sen vi tog studenten! Tiden går så förbannat fort..
 
Vi gick omkring på skolan och pratade gamla minnen från åren vi spenderat där, och det var allt från härliga, roliga minnen till jobbiga och nervösa. Djurskötsel, traktorkörning, lärare och vistelse på elevhemmet. Många minnen kommer tillbaka när man går omkring.
Det känns så konstigt att vara där igen. Man känner varje vrå så otroligt väl, men det är så bortglömt i ens huvud.
Träffade flera gamla lärare, och alla var sig lika. Dom ser inte ut att åldras alls, och blir så glada när vi kliver fram för att hälsa och uppdatera dom om våra liv.
Det är som Heidi sa, vilket minne lärarna har! Dom minns vilken klass vi gick i, vilka år, olika händelser från skolgången och vad vi gör nuförtiden. Jag minns knappt hur gammal jag är..
 
Det var på Jälla jag fick min första ordentliga erfarenhet av att jobba. Det började med helger, och blev en hel del under somrarna(är osäker på om det var en eller två somrar jag jobbade där).
Jag, som aldrig haft kontakt med grisar förr, fick vara mycket i svinhuset och verkade vara en av dom mest kunniga på det området ett tag(om man räknar bort ordinarie personal). Fick massor av ansvar, vilket både var nervöst och jättekul. Få saker höjer mitt självförtroende så mycket som att få mycket ansvar över så viktiga saker som ett helt svinhus.
Jobbade mycket bland korna också, och lärde upp folk som skulle jobba under sommaren. Fick jobba med både underbara, otroligt duktiga människor och helt värdelösa personer. Jag lärde mig massor och ångrar absolut inte att jag jobbade så mycket. Jag hade kul, tjänade pengar och fick erfarenhet. Vad mer kan man begära?
Lite ensamt att bo själv på elevhemmet under sommaren, men samtidigt skönt att springa omkring som man vill. Minns att jag gick en hel del härliga promenader på sommarkvällarna när jag jobbat klart. De var tider de!
 
Precis i början när jag skulle jobba i ladugården minns jag att jag var sen en morgon, tror att det till och med var julaftonsmorgon. Jag sprang så fort jag vågade på blankisen som låg på backen och plötsligt halkade jag omkull, gled någon meter på rumpan, upp igen och fortsatte springa. Att isen var lite blöt gjorde inte saken bättre, utan jag fick gå runt med blöt rumpa någon timme innan det torkat.. Tur att det var helg så ingen såg min fina uppvisning på isen!
Buskörningen med elbilen den där sommarkvällen var inte tokigt de heller!
 
Fast tiden på Jälla var inte bara kul. Att pulsa i djup snö iklädd motorsågskläder och släpa på motorsåg, brytjärn och bränsle/oljedunk var inte allt för kul. Vi sov som stockar när vi på eftermiddagarna styrde bussen tillbaka till skolan.
Minns att vi fick mackor från skolan att äta under dagen(förutom matlådor) och Camilla som inte gillade ost kastade alltid ut pålägget genom fönstret/dörren till huggarkojan. Hon gjorde nog någon ostälskande räv eller liknande väldigt lycklig..
Jag har mycket bilder och filmer från den här tiden på mina tidigare mobiler, synd bara att jag inte har några sladdar att föra över dessa till datorn.
 
Oj, vilket långt inlägg det blev. Var inte meningen.. Men man har mycket minnen från dom 3 åren! Nä, jag får ta och ringa tjejerna och fortsätta prata minnen, innan ni läsare lämnar bloggen av ren tristess!
 
Två bilder från skogskurser jag deltog i:
 

Kommentarer
Postat av: Tobias

Jävla synd att det inte är fler som du som går där nu. Mamma har jobbat i ladugården där i några månader nu och har fortfarande inte sett till enda elev där.

Svar: Oj! Jag får åka dit och se till att lärarna skickar ner eleverna till ladugården!
Info om mig!

2013-09-15 @ 18:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0