Cancerprat

När jag var ute och red idag träffade jag på en granne jag regelbundet träffar på när jag är ute och rider. Nu var det självklart längesen eftersom jag precis kommit igång med ridningen igen.
Han är alltid lika pigg och glad, och när jag möter på honom brukar vi stå och prata rätt länge.
 
När jag såg honom komma ut genom ytterdörren stannade jag Mirran och hejade. Han frågade hur det var och man märkte att han lite smått osäkert och trevande närmade sig ämnet cancer. Men det tog inte lång tid innan han frågade: "Du hade varit rätt sjuk va? Var det cancer?"
Vi pratade på om allt från ryggvärk och blödningar till behandling och efterkontroller. Jag är ju inte blyg, och berättar gärna det folk vill veta. Han hade en närstående som opererats efter att man hittat cellförändringar, så han var dessutom insatt i ämnet.
 
När vi kände oss nöjda med mitt fortsatte vi med hans besvär. Han hade skadat axeln, så alla har vi våra problem!
 
Jag har absolut inget emot att folk tar upp ämnet, för jag vet att alla som på något vis känner antingen mig eller Johnnie vet. När jag möter nya människor som till exempel känner Johnnie men inte mig, händer det ofta att dom tassar kring ämnet som en katt kring het gröt. Men jag måste erkänna att det är rätt underhållande och skönt med personer som klampar fram och går rakt på sak. "Hur är det med cancern?" "När ska du på efterkontroll?" "Tragiskt att någon som du ska behöva få cancer, under graviditeten och allt"
 
Problemet med sjukdomar är att folk gärna håller det för sig själva. Visst, det kan vara pinsamt och jobbigt att prata om, men genom att prata öppet om de sprider man kunskap.
I mitt fall blir jag glad över att tjejer/kvinnor ser till att gå på sina cellprovtagningar efter att ha hört om mig. Som med alla sjukdomar är det viktigt att reagera på symptomen och hitta problemet i tid. När det gäller cancer handlar det verkligen om liv och död.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0