Hej hopp i blåbärsskogen!

Idag åkte jag och Viggo(vår hund) ut i blåbärsskogen för att hamstra lite inför vintern. Skogen är proppfull av blåbär så jag försöker plocka så mycket jag bara kan och orkar.
Jag och Ludde äter massor av blåbär (framförallt nu när dom är färska och därmed godast) så det går åt en del i vårat hushåll.
 
 
5 liter blåbär senare var jag nöjd. Många plockar gärna med en så kallad Bärplockare/lingonplockare, men jag föredrar att plocka för hand. Själva plockandet tar längre tid, men den tråkiga rensningen efteråt går på nolltid.
 
Om någon vecka eller två är det dags för lingonen att följa med hem. Håller ögonen öppna redan nu så jag vet vart jag ska plocka dom någonstans.
 

Att plocka bär är verkligen terapi för själen. Man får i godan ro tid till att fundera över saker och ting som pågår i ens huvud. Eller så stänger man av huvudet och bara njuter av vinden som blåser i trädkronorna, fåglarna som kvittrar eller helt enkelt tystnaden.
 
En person frågade nyligen mig om hur jag orkade vara ute i skogen och plocka bär, nu när jag är nyopererad och sjukskriven.
Det är inte speciellt krävande att ta bilen ut i skogen, gå 20 meter för att sen sätta sig på huk och plocka. Det finns så mycket blåbär att man inte behöver flytta sig speciellt mycket.
I vanliga fall hade jag tagit cykeln ut, men det orkar jag inte just nu. Dessutom är det skönt att, när energin börjar tryta, bara sätta sig i bilen och åka hem till soffan.
Jag håller mig till aktiviteter som jag vet att jag kan avbryta/avboka direkt om energin försvinner. Därför är bärplockning perfekt!

Kommentarer
Postat av: Robex Lundgren

fint

2015-08-24 @ 16:42:40
URL: http://ghgumman.blogg.se/
Postat av: Robex Lundgren

fint

2015-08-24 @ 16:42:40
URL: http://ghgumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0