Ny cykelhjälm

Jag och Ludde cyklade mycket förut och det är något vi båda gillar. Har inte cyklat på flera månader nu och jag vet att Ludde saknar det. När vi är ute i trädgården pekar han ofta på cykeln och försöker ibland klättra upp på den för att sätta sig.
 
Anledningen till att vi slutade ta våra regelbundna cykelturer var främst att min cykelhjälm blev så fruktansvärt obekväm. Den började klämma i tinningarna vilket snabbt gav mig huvudvärk.
Vore enkelt att lämna hjälmen hemma och cykla utan, men har jag Ludde med mig vill inte jag göra det. Jag vill vara ett bra föredöme för Ludde och det är jag inte om jag cyklar utan hjälm(är min åsikt).
Visst händer det att jag skippar hjälmen, men inte om jag har Ludde med (vilket jag har 98% av gångerna) eller om han helt enkelt ser på när jag cyklar iväg.
 
Hjälm borde vara en självklar sak, precis lika nödvändig som cykeln själv. Men ser man sig omkring är det inte så. Fast jag har märkt att dom som cyklar mer på allvar(cyklar mer seriöst och målinriktat), om man får uttrycka sig så, oftare har hjälm. Medans övriga gärna hoppar över den detaljen.
 
Ja, ni vet redan min åsikt, så nog om det. Hur som helst har jag äntligen tagit mig in till stan och hittat hjälmen jag letat efter.
Sökte först på internet för att hitta så många cykelhjälmstester som möjligt och på så vis få tips om dom säkraste hjälmarna. Sen letade jag i butiker som Intersport, Stadium och XXL utan att finna vad jag sökte.
Men häromdagen klev vi in på Sportson och där hade dom ett väldigt bra utbud.
 
Folksam gör årliga tester och dessa hamnade bäst till i år av dom testade hjälmarna:

För min del blev det en Giro Savant, som även var det av dessa som såg bäst ut om ni frågar mig. Utseendet är trots allt en stor det i det hela.
Väldigt skön och smidig dessutom. Fanns en liknande som både var billigare och hamnat bra i testerna, men den jag köpte kändes helt enkelt bättre.
 
Frågade i butiken om bytesrätt, då jag ville ta hem hjälmen och känna efter lite ordentligare. Inga problem, bara att komma tillbaka om jag ville byta, ingen tidsgräns tydligen. Självklart ska jag bara testa den inomhus tills jag är säker på att jag vill behålla den, men jag tycker det är skönt att komma hem och testa i lugn och ro.
 
Förr när jag handlade joggingskor gjorde jag alltid det klassiska nybörjarmisstaget att välja det snyggaste paret, utan att tänka speciellt mycket på att det ska passa ens fot för att undvika skador.
Nu är jag(tro det eller ej) äldre och något visare, så jag ville inte göra samma miss när jag köper hjälm. Säkerheten först, och självklart ska den sitta bra och bekvämt. Sen kommer utseendefrågan.
 
Den här hjälmen var inte den snyggaste av dom i butiken, men en av dom säkrare och det gör mig trygg. Har ju trots inte till avsikt att cykla runt och vara vacker. Man är ju så sjukt snygg när man, otränad som man är, kämpar sig upp för dom branta backarna och flåsar som en galning samtidigt som svetten forsar.
 

Kanske blir invigning idag, för nu känner jag mig redo att börja med korta cykelturer igen.

Kommentarer
Postat av: Ingela

Den hjälmen var riktigt snygg tyckte jag!
Jag funderar också på att skaffa en ny då min säkert är 7-8 år gammal... Fanns det ingen skärm med att sätta fram på din hjälm? Den jag har nu var det en lös skärm med så man själv kunde välja om den skulle vara på eller inte, men jag tycker det är lite snyggare med skärm och sen är det väldigt bra så man inte får solen I ögonen ;)

Svar: Frågade faktiskt om just en skärm när jag köpte hjälmen. Vissa modeller hade och andra inte. Min tidigare hade en lös precis som din, och jag håller med om att det är snäppet snyggare. Tyvärr fanns det inte till just denna, men många andra hade så det är bara att välja och vraka :)
Info om mig!

2015-08-28 @ 06:48:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0