Cellprovskontroll

Öppnade just ett kuvert som var adresserat till mig. Jag får till 95% bara brev från Akademiska med kallelser och liknande, så jag var lite fundersam över vad brevet innehöll.
Visade sig vara den årliga kallelsen till cellprovtagning. Detta är alltså en allmän kallelse och har inte med alla mina sjukhusbesök att göra.
 
 
Har pratat med min läkare angående dessa kallelser, om det är nåt jag behöver bry mig om eller om dom har tillräckligt bra koll på mig. Jag minns inte exakt vad han sa, men det var inget jag behövde bry mig om i alla fall. På grund av min cancerhistorik skulle provet inte visa rätt.
Mitt "team" på Akademiska sjukhuset har koll på mig i några år till, sen får vi se hur kontrollerna ska skötas efter det.
 
Men jag rekommenderar starkt er kvinnliga läsare att gå och lämna prov. Det går snabbt, och är inte alls farligt. Dom flesta som inte går på cellprovskontroller prioriterar nog helt enkelt bort det, men det finns också dom som tycker att hela "hoppa-upp-i-gynstols-grejen" är läskig.
Visst, det känns lite konstigt att visa upp sig för en främmande människa, men dom är vana och det är skönt att ha lämnat provet. Det andra alternativet är ju att helt enkelt skippa dessa prov, och på så vis riskera att hamna i den sits jag suttit i.
Jag kan säga som så att jag hellre skulle ta detta prov en gång i veckan än drabbas av en fullt utvecklad livmoderhalscancer igen. Det var helt enkelt inte speciellt roligt med behandlingar, smärta och ovisshet. Ju tidigare man hittar cellförändringarna, desto lättare är det att häva sjukdomen.
 
För er som undrar hur det gått med min röntgen kan jag meddela att jag fortfarande inte fått höra resultatet.
 
Nu ska jag slå mig ner i soffan och titta på skid-VM. Heja Sverige!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0