2 januari 2015

Sådär ja, nu är vi inne på 2015. Hittills har året varit bra, fick till och med rumpan ur vagnen och tvättade bilen igår. Inte ofta det händer numera.. Men när det blev plusgrader kände jag att det var bäst att passa på, för det är lite tråkigt att JÄMT ha smutsigaste bilen. Ska man vara negativ så höll inte tvättningen speciellt länge, för nu är den lerig igen. En sväng ut till föräldrarna under töväder och vips: lerig hela vägen upp på sidorutorna.
Men jag har bildbevis på hur fin den är nytvättad:
 

Red ut en sväng i kladdet/halkan med Bullen. Han var utrustad med 4 broddar i varje hov, så han var bra mycket stadigare på fossingarna än vad jag var när jag traskade omkring.
Bullen har vilat ett tag, dessutom var det blåsigt väder OCH dagen efter nyårsafton(med alla dess fyrverkerier). Dessa faktorer gjorde att Bullen var tramsigare och aningen hetare än vanligt. Ni hästmänniskor vet hur hästar blir.
Han må vara en gammal världsvan travare, men ack så han kan tramsa sig för minsta lilla sten... Bullen är härlig när han är lite på tårna, eftersom han vanligtvis är så seg att man ibland undrar om han fortfarande skrittar framåt. Men OJ! Där var en sten som såg lurig ut.. Och hjälp! En gren rörde sig! Fåntratt..
På ett ställe hade dom grävt precis vid vägen, och några varningsskyltar stod utplacerade. Bullen vägrade passera. Såg inte matte att skyltarna var köttätande monster!??
Fick hoppa av och gå förbi, eftersom det samtidigt kom bilar. Vill inte att tramspelle ska bli påkörd alt. backa in i en bil.
Har ett visst överseende med hans fjantande eftersom han passerat 20-sträcket. Hans fjantande har blivit lite av hans charm nu på äldre dar. Och som tur är är han inte alls såhär tramsig i normala fall. Då hade jag nog blivit galen..

Idag har jag och far min pysslat i stallet. Vi har länge haft planer på att sätta upp en grind vid gammelponnyns spilta, eftersom den nu fungerar som förråd för hö, strö och annat nödvändigt. Gamla Tussa fick vandra vidare för ett par år sen, och sen dess har spiltan varit en utmärkt förvaringsplats. Vi planerar inte att skaffa någon mer häst än på ett tag, så därför ville vi ha upp en grind och på så sätt omvandla spiltan till ett hästsäkert område.
Vi hade en gammal trägrind sen tidigare, och den passade utmärkt.
Ludde var med och hjälpte till/motarbetade glatt genom att springa runt med redskap och liknande, men tillslut(lagom till att Ludde ville ha mat) blev vi klara. Det blev kanon!
Nu sover han sött i sin säng, nöjd med dagen. Johnnies kompis Peter lekte slut på Luddes sista energi genom att springa fram och tillbaka här hemma, så det var oförskämt lätt att lägga honom idag.
Nu ska jag ta en liten "nattmacka" och sen krypa till kojs. Luddes snarkningar är sövande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0