Läkarbesök och mediciner

Tillbaka på hemmaplan igen, efter besök hos både tandläkare och cancerläkare.
 
Börjar med det lite mildare, om man bortser från kostnaderna i efterhand..
Tandläkarbesöket gick bra. Tjejen förhörde mig om mina vanor och petade lite i min mun. Sen satt 3 stycken och tittade på mina röntgenplåtar för att bedöma om ett gammalt hål skulle lagas eller inte. Dom diskuterade och funderade en bra stund. Vid ett tillfälle tystnade dom och tittade på mig. Jag slog upp med armarna, skrattade och utbrast: "Titta inte på mig, jag vet inte!". Jag är ju ingen tandläkare. Får plånboken och mitt nålrädda tandkött bestämma säger vi "NEEEEJ!" men samtidigt är det ju bra att laga det så att det inte blir sämre. Har hållit sig rätt lika i många år nu, men förr eller senare kanske det tar fart igen.
 
Nu är en tid bokad för tandlagning och lite tandstensborttagning. Kommer gå på 1200kr.. Dagens besök gick på strax över 500kr, och då hade jag rabatt att utnyttja så 600kr hade dragits bort innan slutnotan hamnade på lite mer än 500kr.
Alltså, jag förstår inte. Hur kan lite röntgen och pet på tänderna vara så förbannat dyrt!? Skulle gärna vilja se en fullständig lista över vad det är som kostar, så jag slipper fundera varje gång.
Får be om en nästa gång jag kommer dit.
Att en reservdel till lastbilen kan kosta har jag en viss förståelse för, men att en enkel titt i munnen kostar så mycket som det gör har jag inte förstått än.
 
Tack gode gud för att jag bor i Sverige. Jag hade efter bara några månader nått upp till frikort inom sjukvården, och behöver inte betala mer detta år för läkarbesök och liknande. Och även utan frikort kostar ett läkarbesök bara någon hundring. Tänk vad en röntgenundersökning hade kostat om man fått betala allt själv? Hua, vill inte tänka tanken.. Jag hade säkerligen varit avliden vid det här laget, för alla cellgifter, undersökningar, stålning och mediciner hade ruinerat hela min familj direkt.
Tänk på det när ni klagar på Sverige, dess sjukvård och skatter.
 
Nu hamnade jag på ett sidospår!
 
Nu till det ni säkert väntat på att få veta, nämligen hur undersökningen hos min läkare gick.
Vi pratade igenom problemen för att han skulle få en bild över läget. Sen en undersökning där han både klämde, kände och tittade. Med ultraljudet såg han ett svullet parti på vänster sida, vid äggstocken.
Troligen en infektion.
Medicin i 10 dagar och är det inte bättre ska jag höra av mig. Röntgen blir av om några veckor och efter läkarbesöket lämnades blodprov. Har blivit stucken säkert närmare 100 gånger nu, och idag var en sån dag då allt stämde. Fick endast vänta ca 10 minuter, trevlig sköterska, nålen kändes nästan inte alls och allt gick supersmidigt.
Hämtade sen ut antibiotikan och värktabletter. Visade sig att jag tagit Ipren fel, vilket var otroligt klantigt från min sida. Har tagit dom som Alvedon, trots att det är en viss skillnad. Jag som jämt är så noga med att läsa på om läkemedlet innan jag börjar använda det..
Frågade om det kan ha påverkat smärtläget negativt på något vis, men Bengt trodde inte det. Inget tydde på det nämligen.
Nu håller vi tummarna för att behandlingen(som jag precis startat) går bra och att smärtan försvinner snabbt.
 
Väskan som jag packade innan jag åkte hemifrån kan jag glatt packa upp igen. Har hänt så många gånger att jag blivit kvar inne på Akademiska, så jag valde att ta med tandborste, en bok, underkläder och liknande ifall att. Hade ju ingen aning om vad dom skulle hitta..
När jag skulle säga Hej då till Ludde vågade jag inte ens säga "mamma är snart tillbaka!" som vanligt utan det blev "Vi ses sen Ludde".
Det kändes mindre tidsbestämt, ifall jag skulle bli kvar i stan längre än planerat.  
 
Nu ska jag slå mig ner i soffan och äta lunch, samtidigt som jag väntar på att värktabletterna ska komma igång. Hemresan blev allt jobbigare för varje minut som gick, eftersom smärtan kom tillbaka mer och mer. Men nu så borde smärtan avta rätt snabbt.
 
Ska på bröllop imorgon, men det blir nyktert för min del. Att dricka med dessa mediciner i kroppen känns inte bra!
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0