Sjuk Ludde

Idag är jag och Ludde hemma. Ludde har i säkert en vecka varit krasslig och inte sig själv, utan att visa annat än lite snuva och hosta. Alla som känner Ludde någorlunda vet att han så gott som jämt är glad och sprallig med tonvis av energi, och då märker man självklart direkt att något är fel. Den senaste tiden är han mycket lugnare, gnälligare och framför allt mammigare. Hade han fått välja skulle han sitta i min famn hela tiden.
 
Känns som ett väldigt klokt beslut att vara hemma, för han slocknade kl. 10 i min famn. Väldigt olikt honom. Han har inte slocknat vid en tiden på förmiddagen sen han var liten bebis eller väldigt sjuk. Han brukar normalt bli arg när jag lägger honom vid lunch, eftersom han inte alls vill sova(fast att han behöver det).
 
Under tiden han sover passar jag på att hänga tvätt och pyssla bland mina plantor. Ställde ut en hel del plantor utanför ytterdörren en stund för att vänja dom vid kylan innan dom ska planteras ut. Jag hade hopp om bättre väder och temperatur, men eftersom det fortfarande är så kyligt har dom flesta plantorna fått stanna kvar i sina krukor av rädsla att dom ska frysa sönder i kylan utomhus.
Förra året(eller var det året innan?) kom en sen frostnatt och tog död på både pump- och gurkplantorna, trots att dom var i växthus. Hittills har bara dom tåliga tomaterna fått flytta ut i växthuset.
 
Men alla plantorna måste ut inom kort, för dom börjar bli alldeles för stora och vilda!
 
Blir förövrigt en lugn dag. Allt beror på hur Ludde mår.
 
Kryddväxter som ska ut i landet inom kort:
 
Basilika, oregano, rosmarin, gräslök och persilja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0