Inskolning på förskolan

Ludde håller just nu på att skolas in på förskolan. I måndags åkte vi alla tre dit för att se oss omkring, och följande dagar har Johnnie jobbat medans jag och Ludde åkt dit ensamma.
Under tisdagen och onsdagen var jag med hela tiden, även när barnen skulle sova. Ludde gillar inte riktigt att sova på dagtid, även om han behöver det för att orka. På tisdagen somnade han tillslut, efter lite protester och sen en lång stunds funderande(liggande på rygg med benen i vädret..)
I onsdags ville han inte alls sova. Han protesterar bara några minuter i början när man lämnar honom i sängen, sen står han och tittar ut genom fönstret eller ligger på rygg och grubblar över livet.
 
Igår lämnade jag honom ensam på förskolan för första gången. Jag var med en stund när dom lekte utomhus, och vi planerade att jag skulle säga "hej då" i hallen när dom skulle in. Ludde brydde sig inte ett dugg om mitt "hej då Ludde, mamma går nu!" utan satte av i full fart in mot leksakerna.
Dom berättade att jag självklart var välkommen att ringa och kolla hur det går, om jag ville. Jag förklarade att vi inte är den oroliga typen av föräldrar, och att jag tar för givet att dom(personalen) skulle höra av sig om det blev problem.
Vi har lämnat Ludde hos barnvakter förr, och det brukar inte vara några problem. Så vi känner oss trygga när vi lämnar bort honom. Och vi lämnar honom självklart bara hos folk vi litar på!
 
Kändes lite konstigt att vara hemma utan honom, men annars kändes det bara bra. Spännande, skulle han sköta sig?
 När jag återvände till förskolan kl. 14.00 berättade personalen glatt att Ludde skött sig utmärkt och sovit utan problem.
Lät till och med som om dom var förvånade över hans beteende, att han var så lugn och trygg trots att han var ny där.
Stolt som en tupp åkte jag hem och berättade för hans far om hur duktig Ludde varit. Även han såg väldigt nöjd ut. Att vi lyckats få en sån duktig pojke!
 
Självklart kommer det komma bakslag, sånt där går ju i perioder. Men inskolningen kunde nog inte ha gått bättre. Nu ska jag inte skryta allt för mycket, för veckan är inte över än. Ludde kanske är hemsk idag..
 
När jag lämnade honom idag gick jag rätt omgående. Stannade bara någon kvart. Sa adjö till Ludde och gick, han tittade fundersamt efter mig men sa inget. Bara tittade.
Ska bli kul att höra hur dagen gått. Om det gått lika bra eller om han varit svårare.
 
Förövrigt verkar förskolan jättebra såhär långt. Mysigt ställe med mycket plats och leksaker, och framförallt så verkar personalen vara underbar! Denna vecka har dom haft väldigt få ungar på grund av sjukdom, så det har varit lugnare än vanligt. Får se hur det är på avdelningen när dom är full styrka.
 
Nu ska jag passa på att fredagsstäda lite innan jag ska hämta Ludde. Går aningen fortare när Ludde inte är närvarande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0