3:e dagen på nytt jobb

Dag nr. 3 på nya jobbet är avklarad. Har både igår och idag fått "hänga" med grabbarna då Elin, vars tjänst jag lånar medans hon är mammaledig, har fått vara hemma med en febrig dotter.
I måndags hann hon i alla fall visa mig hur städningen i Kyrkans Hus ska utföras, så den delen har jag fixat själv igår och idag.
Förutom allt arbete på kyrkogårdarna(flera kyrkogårdar ingår i jobbet) ingår alltså regelbunden städning i Kyrkans Hus. Inte trodde väl jag att jag skulle bli lite av en städare, även om steget från djurskötare till städare kan tyckas litet.
Att städa upp andras smuts har inte ingått i tankeverksamheten när jag funderat över vad jag vill jobba med, men jag måste erkänna att det inte är så tokigt ändå.
Jag tycker att det är rätt kul att städa, för jag gillar förbättringen som förhoppningsvis blir. Kan vara svårt att tro med tanke på att vårat hus sällan är bra städat. Men jag blir allt bättre på att hålla rent, så snart kanske man kan sluta skämmas när folk kommer hem oanmälda till oss..
 
Det känns jättekonstigt att vara ny på ett jobb igen. Man känner sig precis som en praktikant! Jag svansar efter och försöker lära mig alla rutiner och tittar hur dom andra utför sysslorna, så jag vet hur det går till när det sen är dags för mig att utföra uppgifterna.
Jag försöker vara på hugget och inte gå sysslolös, men hur jag än gör känner jag mig en aning tappad och lite vilse då och då. Kan man ett jobb vet man alla dom där små sakerna man kan göra när man får en ledig lucka, men nu är jag helt beroende av dom andra och det gäller att dom har fantasi och kommer på sysslor åt mig.
När man sen har fått en syssla är det svårt att bedöma hur noggrann man ska vara och hur lång tid det bör ta i normala fall.
Minns när jag började på Nyvla. En av dom första uppgifterna var att högtryckstvätta kalvstallet och jag minns att jag var lite väl noggrann samtidigt som jag var rädd att det skulle ta för lång tid. Jag är så rädd att göra fel eller vara för slarvig i början, man vill ju trots allt göra ett gott första intryck på sin nya arbetsplats.
 
Fast egentligen borde jag inte vara orolig, för grabbarna är jättesnälla och visar tålmodigt alla sysslor. Jag tror att vi kommer komma bra överrens under det här året jag ska jobba. Ska väl ta och tillägga att Elin också är jättesnäll, men henne känner jag sen tidigare så det visste jag redan!
 
En annan sak som känns väldigt ovant är fasta arbetstider. Jobbet som djurskötare innebär att man åker hem när jobbet är klart, vilket kan innebära en timme tidigare men självklart också en timme senare. Det beror helt på hur djuren mår och hur vi samarbetar. En skadad ko kan göra att man blir väldigt försenad.
Nu är det i stort sett så att man kan släppa sakerna när klockan är 16, jättekonstigt för mig som är van vid att vara flexibel. Sen är det klart att det har sina fördelar med fasta tider, men just nu känns det bara förvirrande och konstigt.
Dessutom är jag van vid att äta min lunch, slå ihop tidningen och gå ut och jobba. Full fart mer eller mindre hela tiden och det fanns alltid miljoner sysslor att ta sig an. Känns som om det är mycket lugnare tempo nu, så jag måste varva ner. Men jag vill ha fullt upp, så jag blir lite nervös när det blir för lugnt.
Men när jag lärt mig jobbet blir det bättre, för då kan jag kasta mig på småsysslor när det blir lugnt mellan dom stora sysslorna.
Sen är det bra om det är lugnare nu i början, så jag vänjer mig vid att jobba igen.
Det blev inte så jobbigt som jag trodde att kliva upp kl. 5 varje morgon, snarare tvärt om. Skönt att komma upp och göra lite nytta!
 
Det går bra för Ludde på dagis trots mycket längre dagar, och han är inte direkt tröttare än vanligt trots mycket mer lek och bus.
Han hann dock bara gå två dagar innan snoret började forsa igen. Suck.. Jag känner mig ovanligt frisk just nu, men hur länge håller det i sig denna gång om Ludde redan snorar?
 
Vad ska jag mer berätta? Hastigt och lustigt fick jag ett litet extrajobb, trots att jag knappt hunnit börja mitt nya jobb. Jag kollar till en flock kvigor på betet regelbundet, en alldeles lagom syssla vid sidan av nya jobbet. Skönt att få träffa lite nötkreatur regelbundet, för jag saknar det.
När kvigornas ägare fick höra att jag jobbar halvtid under vinterhalvåret erbjöd han mig genast jobb på gården för att fylla upp luckorna i arbetsveckan.
Känns verkligen kanon att gå från sjuk och mammaledig till ett nytt jobb och dessutom samtidigt vara attraktiv för andra arbetsgivare.
Inget mer än koll av kvigor är bestämt än så länge, för jag vill koncentrera mig på nya jobbet och lära mig det innan jag bestämmer nåt mer. Men som sagt, jag vill jobba med kor igen så jag är absolut intresserad.
 
Framtiden känns ljusare än någonsin.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vad härligt att kunna jobba!
Jag googlade runt lite och hittade din blogg. För drygt två veckor sen gjorde jag en total hysterektomi.

Svar: Kul att du hittade hit :) Hoppas att allt går bra efter hysterektomin!
Info om mig!

2015-05-07 @ 19:10:51
URL: http://hannagmwahlin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0