Inför våren

Igår satte jag mig ner med en hink dillkronor som stått på köksbänken ett tag. Dillkronorna plockades i höstas då jag upptäckt vilka otroligt fina frön som bildats efter att blommorna blommat ut.
Hittills har jag inte varit speciellt duktig på att plocka frön, men det kommer mer och mer. Passade även på att plocka lite rabarberfrön, då vi inte har några rabarber än här hemma hos oss. Mamma och pappa har däremot massor!
 
Igår började jag plocka av fröna från själva dillkronorna, om dom inte redan ramlat av själva vill säga. Ludde ville gärna hjälpa till vilket han självklart fick. Han brukar däremot tröttna rätt snabbt, men han hjälpte till en bra stund. Seriös var han också och gjorde precis som mig.
 
När vi var klara hade vi fått ihop 2-3 dl! Jämför man det med hur mycket man får om man köper en påse i affären är det en väldigt stor skillnad i mängd. I vår kan vi så mängder av dill till sommarens färskpotatis. Ett helt dillfält!
 
 
Dillkronorna i somras:

Jag tycker att det är roligt att få göra sånt här på egen hand. Man lär sig massor och nu när vi har Ludde lär även han sig varifrån grönsaker och frukt kommer ifrån. Sånt är viktigt.
Det är en så häftig känsla att först få så några frön och sen till hösten kunna dra upp morötter, palsternackor och rödbetor ur jorden.
 

Jag har redan börjat planera vårens sådd. Och framförallt så funderar jag mycket hur trädgårdslandet här hemma ska se ut, för i vår ska det byggas och fixas.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0