Min hälsa för tillfället

En liten uppdatering gällande hälsan:
 
Att ha katetern funkar rätt bra. Stället där slangen går in till njuren är inte alls lika ömt längre så jag kan röra mig mer än tidigare. Varje måndag går jag till vårdcentralen och får kompressen över det området bytt.
Men ju mer man kan och vill röra sig, desto bökigare blir det att ha katetern.
För det första måste jag ha koll så att inte slangen veckas, men jag har lärt mig hur jag ska göra med den saken. Vilka vinklar och så som slangen bör ligga i för att det ska bli bra.
 
För det andra har själva "strumpan" som sitter på mitt lår och håller i påsen en tendens att börja glida så fort det blir lite tyngd i påsen. Då snackar vi inte en full påse, utan kanske en ½ - 1 dl. Promenader kan därför bli rätt irriterande. Gå 20 meter, dra upp strumpan, gå 20 meter, dra upp.. Ja, ni fattar.
 
För det tredje har mitt operationssnitt börjat bråka mer på senare tid genom att helt enkelt vara mer känsligt för beröring av kläderna. När man går dras ju kläderna över magen, vilket är svårt att komma ifrån. Detta har resulterat i att jag knappt kan ha kläder alls utan att det gör ont. Bäst funkar gravidbyxorna, men det är inte så skönt att gå i tajta byxor jämt. Framförallt inte när man har katetern. Får inhandla ett par "gravidmjukisar" tror jag, trots att jag är allt annat än gravid.
Ska höra med första bästa sköterska jag träffar på om jag kan tigga till mig något långt plåster, i stil med det jag hade som nyopererad. Det kan nog hjälpa en del.
 
Jag har dessutom fått röda prickar över hela överkroppen. Frågade distriktssköterskan om det i måndags, och hon gissade att det kunde vara en hudåkomma jag inte minns namnet på. Skulle gå över efter några veckor och smittar inte i så fall. Vi ska kolla nu på måndag igen hur det utvecklat sig.
Jag gissade först på antibiotikan, men tänkte att sköterskan nog hade rätt. Beskrivningen stämde bra. Såg dock att antibiotikan också kunde ge liknande symptom, så min teori kanske stämmer ändå.
Hur det än är så ska det ge sig efter några veckor alt. när jag slutat med antibiotikan.
 
Då kommer vi till nästa punkt. Ska jag fortsätta med antibiotikan?
Läkarna sa att tabletterna skulle tas i 2 veckor. Nu har två veckor gått. Har försökt nå någon insatt läkare på sjukhuset men än har ingen ringt upp som dom lovat.
Måste dessutom veta hur det blir med sjukskrivningen. Ska den förlängas eller kan jag börja jobba?
Jag känner mig mycket bättre nu än jag gjort tidigare, så i mina ögon kan jag säkert jobba. Men jag vill ha klartecken från en läkare först.
Men det är svårt att få om ingen ringer upp.. Jag förstod det som att dom skulle ringa mig och berätta om hur vi skulle gå vidare efter att jag åkt hem från sjukhuset nu senast. Men allt jag vet är att urinvägarna ska undersökas den 22 okt. vilket jag fick brev om. Sen hur det är med sjukskrivning och mediciner till dess har jag ingen aning om.
 
Så för att sammanfatta:
Allt är bra förutom några små skavanker och jag har inget egentligen att berätta för jag vet inget om framtiden.
 
Frågor på det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0