Äntligen fredag igen!

Så har vi åter kommit till veckans bästa dag, dvs fredag! För även om jag ska jobba hela helgen e de någe speciellt me fredagar. Man har hela helgen framför sig :)

Dom senaste dagarna har vi haft lite problem me dom nykalvade korna här på jobbet. För några veckor sen dog en ko väldigt plötsligt å fastän veterinären var där hann hon inte rädda kon. De visade sig vara extremt låga kalkvärden som var orsaken. Även två kor efter de har insjuknat strax efter kalvning å vi funderar nu på att ta hem korna från den hagen(sinkohagen) å hoppas på att problemen löser sig.

Bilden visar en av korna. Fick ringa Jon å Lasse då hon gått omkull ute vid foderbordet. Slutade me att vi med hjälp av lastaren fick köra ut henne på en åker där de inte e lika halt. Veterinären var ut å nu mår hon prima!

Vi har oxå en ko som blivit sparkad på juvret. De finns en sak som verkligen kan få min mage att vända sig, å de e följande:
En ko blir sparkad på juvret så att det kommer kraftigt blodblandad mjölk ur en spene. Ända sättet att få henne frisk igen e att mjölka ur den spenen ordentligt vid varje mjölkning, hur hemsk mjölken än ser ut. För de ser MKT värre ut än va de e. De e när de ser som värst ut som magen vrider å vänder på sig :) annars e ja inte speciellt känslig! Inälvor, blod å dynga känns sällan obehagligt på någe sätt.


Så ser de ut första dagen. sen klumpar blodet ihop sig å man får sitta å försöka klämma å pilla ut klumparna för hand, då de slår stopp i spenen direkt om man försöker mjölka me maskin. De e konstigt att skiten syns mer på bild än i verkligheten. Dom blir såhär kladdiga om benen när dom går ute på bete, de e så gott som bara lera som fastnat i pälsen. dom små lergrisarna :)

Sockermajsen börjar bli klar. De e alltså den majs som vi äter, de e andra sorter vi fodrar korna me. Vi odlar både fodermajs å sockermajs på jobbet numera. Var så många som frågade om dom fick plocka när vi bara hade fodermajs att Jon å Lasse började odla lite sockermajs oxå.


Har plockat några som jag å Johnnie ska koka å käka ikväll. får se om dom e goda!


Haha, kunde inte låta bli att fjanta mig lite :) Brukar vara på sånt humör efter jobbet!

Innan jag åkte från jobbet idag cyklade jag upp till hagen där sinkorna går för att kolla till om nån kalvat. Å javisst! Där, i de gröna gräset låg en liten krabat. Dock på fel sida av stängslet, men han går in i hagen igen när hans mor kallar :)


Åkte en vända hem till mor å far oxå för att kolla läget. Tyvärr var ingen hemma, så jag satte mig här för att klottra ner en blogg sen ska jag åka hem till Johnnie. Känner mig lite seg idag då jag gick upp kl 02.50 för att hinna till morgonmjölkningen. Men jag har iaf plockat lite plommon å stoppat dom i munnen. Äntligen börjar som bli mogna!
mums!


tack för idag, slut för idag! Nu ska jag åka å krama om en viss person, sen dra till ridningen. Imorrn e de fullt upp me Jälladagen, jobb på nyvla å efter de ska jag besöka Emilia.
Kulturnatten e inget för mig, har vuxit ifrån de tror jag.. De e ju bara en massa fulla ungdomar!

tjao!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0