Gårdagens ridlektion

Igår skulle jag egentligen ta med Bullen till ridskolan, men tajmingen var kass när det började töa på onsdag morgon. Det blev snabbt glansis på grusvägarna och då vågar jag inte köra med transport. Ännu mindre en lastad transport!

Bullen fick alltså stanna hemma den här gången. Fick rida Hottie istället. En het, men härlig, häst. Jag gillar ju hästar som har lite framåtbjudning. Dessutom var vi bara 3 st på lektionen, så man stördes liksom aldrig av att det gick lite fort ibland.

Vi övade mycket sits den här gången med. I volterna lutar man sig gärna inåt, vilket gör att det blir fel för hästen. Det fick vi öva mycket på, i alla gångarterna. Gick rätt bra efter ett tag, men det är svårt när man har ett så invant beteende..
Men jag tycker att det är jättebra att vi övar mycket sits nu, för det är jätteviktigt! Och framförallt jag, som ridit mycket ensam hemma, har lagt mig till med mycket dumma saker när det gäller sitsen. Måste tränas bort!

Var jättelängesen jag red Hottie, och först kom vi inte alls överens. Mot slutet började vi dock samarbeta allt mer och jag var rätt nöjd när lektionen slutade. Att det alltid ska gå bra sista 15 minutrarna, men inte dom andra 45?

Nån mer som upplever ridningen så? Att allt är pannkaka förutom dom sista 30-15 minutrarna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0