Arla

Äntligen klar me jobbandet för idag. Nu ska jag hem å fortsätta städa. Laga lite mat ska jag oxå, för magen kurrar!

När jag handlar mat brukar jag sällan tänka på vad för märken jag väljer. Jag brukar bara ta dom varor jag e van vid eller vars pris passar. Men idag e första gången jag verkligen valde bort ett märke.
De e så att jag börjar bli så otroligt trött på Arla. De e ett etablerat å känt märke som alla känner till, men vi bönder vet lite mer än så.
Min åsikt om Arla e att dom verkligen inte sköter om "sina" bönder som man tycker dom borde. Vi får inget betalt för mjölken å dom verkar inte bry sig ett skit för hur vi bönder har de. Inte undra på att många bönder lägger ned produktionen när man bara går back.

Från å med nu tänker jag dissa Arla så mkt jag bara kan. Inte bryr dom sig om ifall jag skippar deras varor, men jag tänker iaf inte stödja ett företag som inte ger bönderna dom pengar dom förtjänar. Dom bara klagar å verkar inte förstå att varenda bonde i landet har mer räkningar än grus på grusplan.

Tyvärr finns det inte nåt annat mejeri inärheten som vi kan byta till, för isf hade vi gjort de för att bra tag sen.

Idag köpte jag Sju gårdars mjölk. Men dom e inte så snälla mot klimatet som de påstås, då dom transporterar mjölken upp till ett mejeri i Gävle(om jag inte minns fel). Så att påstå att deras mjölk e närproducerad e lite att ta i. Men just nu e vad som helst bättre än Arla i mina ögon, för jag stödjer hellre ett litet mejeri än ett stort som skiter i sina bönder.

Nu har den lilla surkärringen fått skriva av sig lite :)

Nattinatt!

Kommentarer
Postat av: camilla

hej! ja arla skiter fulständigt i oss bönder. köper du mjölk? får du inte ta från jobbet? vet en gård som är med i sju gårdar, å dom e inte så "ekologiska" som dom borde vara. de köper foder från vanliga gårdar. blir något irriterad på de, e man ekoligisk så ska man vara ekologis å inte köpa från vanliga gårdar. men arla har ju höjt några ören nu :) helt otroligt! hoppas de forsätter höja. vi måste ju bevara våra bönder :) kram

2009-10-12 @ 20:51:31
Postat av: Emilia

oj då, jag valde bort arla efter att ha pratat med dig anna, men visste inte att sjugårdar inte var så bra som dom påstår.... vad ska man göra? vill ju ändå ha mjölk..

2009-10-14 @ 17:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0