Mitt 2015

Nu tar jag en paus från städningen här hemma och sammanfattar mitt 2015 här på bloggen.
 
Eftersom jag inte kan minnas annat än sjukdom och nytt jobb, tjuvkikade jag i min blogg för att friska upp minnet.
Det blir ett enkelt inlägg detta, för mitt år har egentligen inte handlat om så mycket mer än just sjukdom och nya jobbet..
 
 
Året började med knäproblem(gick ut för hårt med löpningen och fick ont i knäna, vilket höll i sig ca 6 månader) och förkylningar som avlöste varandra.
Under våren blev knäna bättre lagom tills att jag skulle börja på nya jobbet. Tyvärr hann jag knappt börja jobba åt Dannemorabygdens Församling innan jag fick kraftiga smärtor i buken. Detta visade sig vara en infektion och läkarna försökte behandla med antibiotika.
Tabletterna fick mig att kräkas och jag rasade i vikt. Rekommenderar INTE den bantningskuren.
Tillslut gav läkarna upp och bestämde sig för operation. Väl inne i buken visade det sig att vänster äggstock(höger är utplockad och nedfryst) växt samman med tarmen och urinledaren. Läkarna särade på dessa och äggstocken plockades ut eftersom den ändå var sönderstrålad och därmed inte till någon nytta. Dessutom städade dom upp lite eftersom en del var hade samlats.
Hela infektionen berodde alltså på strålningen jag fått som cancerbehandling 2013.
 
 
Hela sommaren och större delen av hösten har handlat om sjukdom, sjukskrivning, läkning och allmän återhämtning. 
Sen har vi berättelsen om stenten. Under operationen satte dom in en stent(ett rör som vidgar) i urinledaren då dom upptäckte att det var aningen trångt där. Om flödet inte är tillräckligt kan njuren tillslut ta skada.  
Efter 2 månader avlägsnades stenten och första dagarna kändes kanon. Stenten irriterade en del så det var skönt att bli av med den.
Lyckan blev dock kortvarig då jag några dagar efter ingreppet fick hög feber. Det visade sig bero på stopp i urinledaren så stenten hade inte gjort sitt jobb. Aldrig har jag haft en sån hemsk frossa!
Eftersom läget var akut fick jag en kateter som dränerade njuren.
 
Den hade jag en månad innan en ny stent(Om jag förstått det rätt, en något tuffare variant) sattes in.
Innan vi hann, under kontrollerade former, dra ut stenten fick jag fruktansvärt ont i njuren och det visade sig att stenten "knycklat" ihop sig och därmed orsakat ett flödesstopp.
Smärtstillande knaprades flitigt i någon dag innan jag fick tid för operation. Stenten avlägsnades och sen gick jag på nålar dom följande 2 veckorna, rädd att eländet skulle fortsätta.
 
Nu har veckorna rusat iväg och allt tycks funka. Var på röntgenundersökning strax innan jul för att se om urinvägarna ser bra ut, men har inte fått svar än. Det kommer antagligen efter nyår.
Jag jobbar igen(halvtid) och allt känns bra. Vid ett tillfälle när jag blev kall under en promenad kände jag av njuren, men annars har jag varit ovanligt frisk. Peppar, peppar, ta i trä..
 
 
Som nu förstår är jag inte helt nöjd med 2015. Det känns som 2013, dvs ett år som bara handlade om elände, smärta och sjukdom.
Men livet går vidare och ett nytt år närmar sig med stormsteg. Som man brukar säga: "Ett nytt år med nya möjligheter".
 
 
Jag är igång och tränar igen, fast mycket försiktigt nu i början. Lätt styrketräning och korta joggingturer. Mycket av nästa år kommer att handla om att komma tillbaka rent fysiskt. Jag är ständigt trött, orkeslös och ingen kondition. Det vill jag ändra på och återgå till min tidigare fysik, innan cancern. 
Nästa år väntar ett nytt jobb också. Vikariatet åt kyrkan går ut och det är dags att söka sig vidare. Vad detta nya jobb är vet jag inte än, det återstår att se.
 
Jag ska passa på att tacka er bloggläsare för stöttande kommentarer och uppmuntrande ord under det gångna året. Nu får mig att orka ta mig igenom eländet och fortsätta tro på att allt kommer bli bra. Gott nytt år på er, och jag hoppas att ni fortsätter följa min resa även nästa år.
 
Nu väntar jag med spänning på vad 2016 har att erbjuda!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gott nytt år till dig och hela familjen 💙
Jag tror att 2016 har med sig massor av roliga och härliga saker för dig och hela familjen. Kramar Maria Karlsson

Svar: Tack! Jag hoppas på det, åtminstone blir det förhoppningsvis bättre än 2015 :) God fortsättning på er!
Anna

2015-12-31 @ 19:49:04
Postat av: AFA Försäkring

Hej!

Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är sjukskriven.

Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: https://www.afaforsakring.se/privatperson/sjukforsakring/las-mer-och-anmal/

Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.
Du kan även kontakta oss via Facebook - https://www.facebook.com/afaforsakring

Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
https://www.afaforsakring.se/om-afa-forsakring/uppsokande-kundtjanst/

Vänliga hälsningar
Anton
AFA Försäkring

Svar: Tack för informationen! Ska kolla upp det!
Anna

2016-01-27 @ 16:08:48
URL: http://www.afaforsakring.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0