Pepparkaksbak

Igår bakades det pepparkakor här hemma. Jag och Ludde bakade iordning en deg häromdagen som sedan fick vila i kylen tills vi skulle få tid att kavla ut den.
Min privata åsikt är att det både är bättre och roligare att göra degen själv. Det tar inte alls lång tid men man får självklart komma ihåg att den ska vila i kylen över natten innan man kavlar ut och gräddar.  
 
Den här gången testade jag ett nytt recept som kom med ICA´s reklamblad. Hade dock önskat något mer smak och dessutom tyckte jag att den var lite svårjobbad. Bra att veta tills nästa gång vi ska baka.
 
Hur som helst, Ludde tyckte att det var rätt kul. Roligt att pyssla med formarna och leka med mjölet, men själva degen tröttnade han relativt snabbt på.
Han var alldeles vit när han gick från bordet, för han "smörjde" in sig i mjölet.
 
När pepparkakorna väl var gräddade fångade dom hans intresse desto mer. Han åt flera stycken med ett nöjt leende på läpparna.
 

När vi ungar var små bakade pappa pepparkakor med oss. Dom stunderna och dom gånger vi bakade pizza minns jag med glädje. Hela köket fullt av ungar, deg, plåtar och allt annat som behövdes.
Nu gäller det att föra vidare traditionerna till nästa generation.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: houseforus

så mysigt och sant så viktigt att föra vidare traditionerna.
Maria

Svar: Verkligen! :)
Anna

2015-12-11 @ 15:50:52
URL: http://www.houseforus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0