Sjukt barn

Vaknade ca 4.30 av att Ludde ville upp. Normalt ska vi kliva upp en timme senare, men det händer att han vill upp tidigare ändå.
När jag tog upp honom kändes han varm, och jag antog att han legat under täcket, blivit lite väl varm och vaknat tidigt av den anledningen.
Efter vällingen kom han och kröp ner bredvid mig i sängen, då började jag ana att han var krasslig. Den killen tar det inte lugnt i onödan, och vill han ligga och mysa bredvid mig i sängen är han troligtvis sjuk.
När mitt alarm ringde klev jag upp och åt frukost. Ville ta temp. på Ludde, men han försvann som ett skott när jag kom gående med den läskiga pinnen i handen.
Jag tar aldrig temp. på Ludde annars utan brukar gå på känsla, precis som pappa gjorde när vi var små. Han kände på vår panna och bedömde därefter febern.
Man märker väldigt snabbt om Ludde är krasslig eftersom han normalt är väldigt aktiv. Vill han sitta och titta på tv längre än 5 minuter i sträck eller är lite gnälligare än normalt, då vet man att han inte är helt kry.
 
Han har inte haft speciellt hög feber med tanke på att han inte varit jättegnällig och klängig, men mycket varmare om kroppen än han brukar.
Därför blev vi hemma idag. Efter att ha sjukanmält Ludde och ringt kollegan om att jag blir hemma, kröp vi ner i sängen och somnade om.
Ludde sov lite oroligt men det var först kl. 10(!) vi vaknade ordentligt. Sen har dagen bestått av att passa upp på Ludde. Vi har ritat, tittat på tv och lekt, allt efter vad han känt för.
När jag kunnat har jag försökt sköta lite vardagssysslor. Tvättat, diskat, eldat, lagat mat.. Man får ta det lite som det kommer när man har ett krassligt barn i släptåg.
 
Jag vet att många matar sina barn med sötsaker när dom är sjuka, för att dom inte vill ha annat. När då Ludde vill ha äpple och smäller i sig nästan 3 stycken själv blir man nöjd. Mycket nyttigare än saft och glass.
 
Han ville inte sova middag och eftersom han sov länge på förmiddagen lät jag honom vara uppe. Han somnade dock i min famn kl. 18.30, och normalt kommer han i säng runt 20-tiden. Får se när han vaknar imorgon..
 
Lär bli hemma imorgon också i alla fall, eftersom han inte är kry än.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0