Älgfarmsbesök

Första natten på våran semester spenderade vi på Hotell Södra berget. Som namnet antyder så ligger hotellet på ett berg, och ni har säkert sett det när ni besökt Sundsvall.
Det var inte farligt dyrt och vi var väldigt nöjda med besöket.
 
Utsikt från bergets topp:
 
När vi kände oss nöjda åkte vi vidare norrut. Tanken var att vi skulle göra några stopp på vägen, men regnet öste ner så vi körde på.
Tillslut bestämde vi oss för att sova i Umeå. Vi kollade upp vad som kunde intressera oss där i området, och valet föll på att bland annat besöka en älgfarm i närheten.
Jag har alltid gillat älgar då det är väldigt stora och pampiga djur, och vi tänkte att den aktiviteten skulle uppskattas även av Ludde.
 
Vi åkte till "Älgens Hus" och väl där mötte vi på en tv-kändis. Det är nämligen den älgfarmen som Daniel från "Bonde Söker Fru" jobbar på. Det var han som tog inträde och vi pratade lite med honom. Trevlig kille.
Jag hade fått för mig att hans älgfarm låg mer norrut, men jag hade fel.
 
Vi blev visade runt och fick klappa både älgkalvar och dom stora djuren. Jag trodde att vi bara skulle få titta genom ett staket eller som max hälsa på dom med staketet emellan, men vi fick verkligen ställa oss bredvid och klappa, precis som med en häst eller ko. Jätteroligt!
Jag passade på att både känna på deras päls, mule och dom lurviga hornen på tjuren. Verkligen ett minne för livet.
 
 
 
 
 
 
Den här bilden är rätt rolig då det ser ut som om kvinnan fotar älgens rumpa. Kan dock meddela att hon fotade mot älgens huvud!
Kolla älgens höjd jämfört med människorna runtomkring. Imponerande!
 
Kalven bortom Ludde var bara 4 timmar gammal. Han vågade klappa både den och dom lite störra kalvarna. Dom vuxna djuren ville han dock inte hälsa på, dom var lite väl stora!
 
Vi var mycket nöjda när vi åkte därifrån. Trevlig personal, trevliga djur och trevligt ställe.
 
På vägen därifrån mötte vi på en nallebjörn som körde lingrävare. Tänk vad man får se i landets norra delar!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0