Luddes läkarbesök

Idag åkte jag och mina grabbar in till stan för att Ludde skulle besöka en läkare. Det har inte hänt nåt, utan det är ett vanligt rutinbesök. Är man född för tidigt får man stå ut med några extra besök på sjukhuset! Dessutom pratades det om att Ludde skulle följas lite extra noga med tanke på att han är lite unik (på grund av att han är född mitt i en cancersjukdom).
 
Ludde skötte sig strålande och det var först på slutet som han blev lite sur. Först kollades vikt, längd och huvudomfång. Kan glatt meddela att han nu väger exakt 5 kg, grabben växer så det näst intill knakar. Han är även 54 cm lång och har ett huvudomfång på 38,1 cm, om någon är intresserad av exakta siffror.
 
Han följer tillväxtkurvan jättebra och både sköterska och läkare var väldigt nöjda. Han fick en "OK-stämpel" i rumpan som sköterskan uttryckte sig.
Läkaren kollade även hur Ludde följer en med blicken, hur han jobbar med nackmusklerna och andra små tecken på att allt är som det ska.
Ludde börjar bli väldigt stark i nacken nu, och det känns som om krypandet snart knackar på dörren. För bara på några dagar har han lärt sig lyfta huvudet allt bättre.
Läkaren påpekade att han redan var fint musklad och rund och go.
 
Luddes tillväxtkurva:
 
För dom som inte läst av såna här kurvor tidigare: Den tjockare, fina linjen visar en helt normal kurva. ovanför den går ett till tjockt streck som inte är speciellt lång än. Det är Luddes nuvarande kurva. Under kan man se en streckad linje, det är Luddes kurva OM han fötts normal tid(den räknas alltså inte).
Lite svårt att förklara, men Ludde ses ju som en månad nu(inte 3 som han är om man räknar från att han kom ut i friska luften).
Läkaren frågade vad vi svarar när vi får frågan om Luddes ålder, då han som sagt räknas som en månad. Jag berättade att vi säger 3 månader, men förklarar alltid hans tidiga födelse. För ska han vara 3 månader på riktigt borde han vara mycket större.  
 
Sköterskan hade vi träffat förut när vi bodde nere på Neo(avdelningen för förtidigt födda småttingar) och hon tyckte att jag såg mycket piggare och friskare ut nu, och vi pratade på lite om hur behandlingen gått. Det känns viktigt för min del att visa dom jag mött under behandlingen att jag mår mycket bättre nu. Många erkänner nämligen att dom undrat hur det gått, då många minns oss eftersom vi haft en så jobbig situation.
Så att ge dom en liten uppföljning genom att visa att jag är mycket piggare, känns bra.
Jag är nämligen själv en sån person som ofta kan gå och fundera på hur det gick med saker och ting. Varesig det handlar om djur eller människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0