Lång promenad

Gick en lång promenad idag tillsammans med Ludde. Det var mulet och tråkigt väder, men varm och skön luft.
Det finns mycket vägar kors och tvärs häromkring, så det finns gott om ställen att promenera på. Valmöjligheterna är nästan lite väl många, för jag har ofta svårt att välja vart jag ska gå..
 
Följde först asfaltsvägen, och när den gick över i grusväg fortsatte jag en bra bit till. Har svårt att vända hemåt om det är en väg jag inte gått på förut, nyfikenheten vill att jag ska kolla vad som finns bakom nästa krön och bakom nästa kurva. Nästan som en tvångstanke..!
Tillslut vände jag och gick hemåt. Halvvägs hem svängde jag in på mindre skogsvägar.
 
Bredvid dessa skogsvägar hittade jag på grannens bortsprungna nötkreatur.

Dom låg och sov i en hästhage, men reste sig hastigt och började röra sig lite nervöst bort från mig ju närmare jag kom. Jag trodde först att det var meningen att dom skulle vara där, eftersom dom var i en hage.
Men deras nervösa beteende gjorde mig misstänksam så jag rundade hagen för att kolla grinden. Öppen.. Stängde den och kollade stängslet lite snabbt. Såg ut som om några kalvar hamnat på fel sida stängslet och tagit sig in genom det. Några trådar och stolpar såg lite omtumlade ut.
Ringde Johnnie och berättade om mitt fynd(han har numret till ägaren) samtidigt som jag började gå mot hästgården. Såg nämligen ägaren stå och kolla efter mig.
Berättade om läget, att det var korna jag var intresserad av. Annars blir man självklart misstänksam om folk snokar kring ens djurhagar!
 
Ludde började lessna, så jag fick snabbt gå hem. Ville inte riskera att Luddes gnäll skrämde iväg djuren när dom väl slagit sig till ro i hagen.
För att lugna honom fick han ligga på mage och kika, något som uppskattades då han log, skrattade och var väldigt nöjd med sin nya utsiktsplats!
 

Efter en promenad på nästan 3 timmar var jag nöjd med dagens motion. Ska nog börja ta med mig en skvätt mjölk när jag är ute och går, så att vi kan vara ute så länge vi vill. För det är oftast en hungrig mage som gör att vi måste hemåt.  
 

Kommentarer
Postat av: Tove

Du är ju en mästerlig kofångerska, precis som det var sagt!

2013-10-23 @ 22:34:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0