Fullspäckad Lucia!

Igår var det en fullbokad dag! Först och främst packade vi(Jag och Ludde) fikakorgen och begav oss till stallet där min kompis har sin häst uppstallad.
Vi hade nämligen bestämt oss för att ses, men hon ville även hinna rida på förmiddagen. Eftersom vi var upptagna på eftermiddagen kom jag med förslaget att ta med fika till stallet.
Jag hade tänkt mig att Ludde skulle sova i bilen, men vi hann knappt mer än sätta oss innan han vaknade och ville upp.
Ludde är rädd för hästar, antagligen för att dom är så stora. Så han blev inte helt nöjd över att se Malins stora travare titta på honom med stora ögon när vi klev in i stallet. Dessutom var han allmänt blyg och nyvaken, så han vägrade lämna mitt knä förrän strax innan vi skulle åka hem. Då började han nyfiket plocka i fikakorgen, sprida ut hästarnas mat i stallgången och rulla i halmen.
 
När vi kom hem var det bara att gå in och fixa oss lite snabbt innan vi skulle vidare. Vi var bjudna på "Glöggmys" hos några grannar. Ludde ville fortfarande inte sova ordentligt utan fick följa med ut ur bilen. Vi var vid en grillstuga med öppen eld, så jag fick passa Ludde ordentligt. Dessutom fanns med massor av roliga saker framme på bordet som Ludde gärna ville riva runt i, så jag fick knappt en lugn stund.
Vi blev bjudna på chiligryta(supergod), glögg, öl, kakor, godis, muffins.. Listan kan göras lång. Dom snålade verkligen inte med tilltuggen!
Vi var även bjudna på ytterligare ett glöggmys hos "Storbonden", så när Ludde började bli allt för trött och omöjlig packade vi in honom i bilen och åkte dit.
Där bjöds vi på ytterligare glögg och tilltugg, samtidigt som Ludde kunde springa och leka. Dom har själva rätt små barn, så huset är relativt Luddevänligt. Trappan fick jag dock passa, för Ludde är inte van vid såna. Vi har ju en enplansvilla. Han var upp i den ett par gånger, varav sista gången höll han på att ramla precis när jag kom och kunde fånga honom.
Men sen skötte han sig bra resten av kvällen, fram tills ca 12 på natten(!!) när tröttheten tog över. Han tog en kort Power-nap när vi kom till gården, och det var väl den som gjorde att han orkade leka så länge.
Men för min del var det lagom att börja röra sig hemåt vid den tiden, för då började folk bli så berusade och högljudda.
Fick även med mig Johnnie hem, som vinglade på sin väg från bilen till ytterdörren samtidigt som han sa: "Vadååå, jag är inte aaalls full?"
Sen slocknade han på soffan innan han knappt hunnit lägga sig ner. Ludde fick välling och ny blöja, sen somnade han som en stock i sin säng. Båda somnade tämligen ovaggat med andra ord.
Det är hårt för grabbarna att vara på festligheter!
 
Jag sov som en stock fram tills 7 när Johnnie hittade in till sovrummet, sen kunde jag inte somna om utan låg bara och grubblade. Efter en timmes vridande, vändande och funderande på framtiden klev jag upp. Får troligen mer gjort uppe än i sängen.
Nu har jag eldat, städat i pannrummet och kastat ut aska. Passade även på att ta in ved och äta frukost medans grabbarna sov.
 
Nu hör jag att den lille busen vaknat så jag ska gå och plocka upp honom. Vore skönt att vakna innan Ludde oftare...
 
Tack alla inblandade för en trevlig Lucia!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0