Ungdomars sovvanor

Sitter och tittar lite halvt på Nyhetsmorgon. Har blivit en ny morgonruin i och med att det aldrig visas något vettigt på tv numera.
Just nu pratar dom om att varannan tonårstjej i gymnasiet sover dåligt. Hur pass bra tonårskillar sover hörde jag dock inte. Förvånande nyheter? Nä, inte för mig i alla fall.
Anledningen är såklart mobilerna, men även alla dessa energidrycker och brist på fysisk aktivitet.
 
Jag har fortfarande min gamla trotjänare när det gäller mobil. Varför? Jo, ska jag vara helt ärlig så är jag väldigt rädd att fastna i det där mobilberoendet som många har nu sen "klösbrädorna" blev poppis. Folk sitter JÄMT med sina mobiler. På ridskolan efter aktiviteter/lektioner, i bilen, på jobbet, hemma i soffan, under fikat med kompisarna.. Jag kan fastna vid datorn, men fördelen med den är att jag inte har den med mig överallt. Jag är rädd att bli för beroende av att jämt kunna kolla upp allt som jag helt impulsivt kommer på.
Jag klarar mig bara bra med en gammal mobil och datorn, så jag är nöjd med dessa saker. Dessutom verkar minst 80% av dom som har en "klösbräda" ha problem så som att den laddar ut snabbt, går sönder m.m.
 
Ja, höjer säkert några på ögonbrynen. Min gamla trotjänare brukar avbryta samtal regelbundet genom att det blir knäpptyst för mig mitt i samtalet. Irriterande, javisst! Men det kan jag leva med. Jag är en vanemänniska, och ogillar förändringar. Detta gör att jag gärna har kvar mina mobiler så länge det går(och gärna lite till..) innan jag byter.
 
Självklart är jag beroende av min mobil, men med måtta. Jag använder den främst för att hålla koll på tiden, ringer och sms:ar. När jag rider, vilket jag oftast gör själv, är det skönt att veta att man kan ringa om det händer något.
 
När det kommer till drycker är jag sparsam. Dricker aldrig energidryck, och endast kaffe om jag blir bjuden. Dricker dock aldrig kaffe efter 18, för då kan jag inte sova.
Har aldrig förstått det där att häva i sig energidrycker jämt och ständigt. För det första är det väldigt onyttigt på grund av allt socker och för det andra vänjer sig kroppen ju mer man dricker och detta medför att det önskade "ruset" uteblir om man inte ständigt ökar dosen.
Johnnie dricker ofta Red Bull, vilket jag starkt ogillar. Han säger ju själv att han inte blir piggare av det, men att det är gott. Ja, det är ju klart. Det är ju sött och sliskigt..
Fösta gången jag drack en energidryck studsade jag omkring som en överenergisk kanin och klättrade nästan på väggarna.  Pontus och Johnnie satt i soffan och tittade trött upp på mig samtidigt som Pontus mumlar: "Tänk om man kunde bli sådär pigg av energidryck.."
Ut och jogga en kvart, så ska du se att du piggnat till betydligt. Helt gratis och framförallt nyttigt!
 
När jag känner att jag har för mycket energi på kvällen, vilket kommer medföra att jag har svårt att somna, brukar jag träna. Då gör jag slut på min sista energi och sover som en stock då kroppen är trött. Nu låter det kanske konstigt att jag först tipsar om att jogga en sväng för att bli pigg och sen berättar att jag tränar för att bli trött.
En kort "få upp pulsen-träning" är uppiggande och ett hårt, långt träningspass gör en trött i både muskler och huvud. I alla fall upplever jag det så!
 
Så ett tips till alla ungdomar där ute som sover dåligt: Träna regelbundet, låt bli kaffe, cola, energidryck och liknande och framförallt: Låt mobilen vara när det är dags att gå och lägga sig! En klassiker är att inte ha tv eller mobil i sovrummet. Vi har ingen tv i sovrummet och jag vill inte ha någon heller, trots att Johnnie tjatar. Mobilen brukar jag ha med, eftersom den är min väckarklocka(när inte Ludde är det). Men jag brukar inte pyssla med den när jag ska sova, för då vill jag vara ifred!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0