Längdskidor

Har precis kommit in efter en tur på längdskidorna. Det har blivit så mycket snö att grabbarna bestämde sig för att äntligen fixa ett spår(eller rättare sagt en väg). Blev en jämn fin väg att åka på, tyvärr saknade jag ordentliga spår att ligga i. Blev lite väl vingligt utan(har ju ingen balans..). Men om Johnnie får ta ett varv kanske det blir bättre, för jag var för lätt för att köra upp ett ordentligt spår med skidorna.
Johnnie "bangade" idag, snöskotern lockade mer. Men igår var han med ut och åkte. Vovven är med också, så han får lite kondis. Dock roar han sig med att galoppera efter mig, mitt i spåret.. Och som pricken över i:et har jag emellanåt fått stanna för att det ligger en blandrasvovve och RULLAR mitt i spåret. Suck.. Men kul har han!
Jobbigt var det att åka, får jobba mer med överkroppen och armarna än vad jag är van vid. Lite träningsvärk har jag fått, men inte alls så mycket som jag trodde.
Cirka 3,5km blev det, så jag är nöjd. Tråkigt att själva tekniken i åkningen inte funkade bara, det förstör ju mycket av njutningen.
 
Nu ska jag äta något, duscha och sen skutta i säng. Imorgon ska jag, om allt går som planerat, spela innebandy med tjejerna.
 
Detta har inget med ovanstående text att göra, men jag vill berätta ändå:
Idag när jag var på väg hem efter en ridtur på Bullen, ser jag en bil stå med varningsblinkers på. Saktar in och ser att personen har kört på ett rådjur. Första tanken är "äh, jag kan inte bidra med något.." men ändrar mig och stannar. Kan ju åtminstone kolla om det finns något jag kan göra.
Killen hade fått hjälp att avliva djuret, men han tackade för att jag stannat.
Det jag vill komma till är följande: Killen hade tagit på sig reflexväst, så han syntes jättebra i mörkret. passerar ändå många bilar där.
Killen hade kontaktat både polis och jägare så allt var i sin ordning. Dessutom står han kvar och väntar tills dom hämtat rådjuret.
Tänk om alla var lika duktiga när dom krockat med ett vilt djur!
 
Nyligen skulle vi köra några djur tidigt på morgonen, så jag klev upp under småtimmarna och tog bilen till föräldrarnas gård. Hinner inte långt innan jag ser en hare ligga överkörd på vägen. Stannar och går fram för att flytta den från vägen. Den låg i en blöt blodpöl, och det var kallt ute. Alldeles nyligen påkörd alltså.
Blir så förbannad på folk som inte kan stanna och flytta djuret åt sidan!
När jag jobbade på Nyvla och tog morgonmjölkningen en gång i veckan, fick jag ofta stanna och släpa diverse harar och grävlingar från vägen.
Har hittills(tack och lov) inte mött på ett påkört djur som lever. Har kört på harar själv som jag fått avliva på plats, men inte behövt ta reda på andras halvdöda djur.
Ska man köra bil får man bannemig ta reda på djuren man krockar med! Hade jag fått pengar för varje djur jag flyttat från vägen skulle jag vara rik nu..
 
Nä, tack för idag - Slut för idag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0