Safttillverkning

Det går mot höst, vare sig vi vill det eller inte. Jag har ingen ångest inför hösten, snarare tvärt om. Jag får den där mysiga känslan i kroppen bara jag tänker på levande ljus, härliga halsdukar, frisk höstluft och långkok på spisen.
På sommaren är man ofta så pressad att göra allt. Huset ska målas, semester ska avnjutas, det ska badas i sjöar och man ska vara så aktiv jämt och ständigt.
På hösten tillåts man ta det lugnt på ett helt annat sätt.
 
När det går mot höst infaller även skördetiden. Jag försöker plocka så mycket bär, grönsaker och frukt jag bara kan.
Nyss gjorde jag inlagd chili för första gången. Det var lite akut att ta hand om ett gäng chilifrukter då en tomatplanta brutit av en stor gren på chiliplantan i växthuset.
Jag är lite dålig på att använda chili i maten men tycker att det är jätteroligt att odla den, så jag försöker hitta bra sätt att ta tillvara på den lilla frukten.
Ringde brorsan och frågade om inlagd chili då han är bättre på detta. Bestämde mig för att testa och ja, såhär långt ser det bra ut. Får smaka om några veckor.
 
Just nu låter jag 4 liter kokade vinbär rinna av i en silställning. Saft på röda vinbär på gång, och det doftar härligt i huset.
Nu ska saften bara få koka med socker, sen är den klar. Enkelt, men det är lite pyssel. Fast det är det värt i slutändan.
 
Jag tycker, som ni säkert märkt vid det här laget, att det är jättekul att odla och sen ta tillvara på det som naturen ger. Tror att det intresset främst kommer från min mor, som också är väldigt intresserad av självhushållning. Hon har dock inte tiden som krävs, men jag försöker ta mig tid till det.
 
 
Nu har saften runnit klart, måste återgå till saftkokandet!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0