Dagens barn

I morse hörde jag att 80%(!) av dagens barn rör sig för lite. Inte ens en timme per dag även om promenader finns med i beräkningarna.
Senare under förmiddagen hör jag att allt fler barn behöver glasögon till följd av för mycket tittande på mobiler, paddor m.m.
Nyligen läste jag på internet att dagens barn har allt svårare att sova, även det var mycket troligt på grund av mobiler och liknande.
 
Jag tycker att det är obehagligt att höra dessa saker. Barn som rör på sig är friskare och gladare, dessutom lär dom sig umgås med varandra, använda fantasin i sina lekar och upptäcka livet.
 
Dagens barn blir allt tjockare, allt tidigare i sina liv. Som förälder borde man vilja ge sina barn ett bra liv, och om jag får välja ser jag hellre att Ludde har en god hälsa än en ipad att glo på dagligen.
 
Så, kära föräldrar: Stäng av mobilen, klä er själva och era barn varmt och gå ut i snön!
Visa era barn djurspår, åk pulka eller ha snöbollskrig.  (och nej, du behöver inte ta upp mobilen för att googla på vinteraktiviteter, använd fantasin! Du vet, så som folk gjorde förr, innan mobilerna fanns.)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Veronica Wallgren

Så himla härliga bilder! Bilden med löven var verkligen fantastisk :)

Svar: Tack, jag gillar den också jättemycket! :)
Anna

2016-02-26 @ 17:37:43
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se/
Postat av: Åsa Andersson

Jag håller med dig! Det gäller att ha sunt förnuft, och inse att umgänge, närhet, frisk luft, leka är vad barn behöver 💚

Svar: Verkligen! Så enkla och billiga saker, men trots det blir ungarna allt oftare sittande inomhus. Tråkigt!
Anna

2016-02-26 @ 19:49:53
URL: http://vardagssmultron.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0