Inför odlingsäsongen

Varje dag då det är plusgrader och sol väcks en otrolig längtan inom mig. Inte bara efter våren i allmänhet, utan det riktigt kliar i fingrarna efter att få börja så frön. Tomater, pumpor, gurka, chili, kryddörter, bönor..you name it!
Ska kolla med föräldrarna och syskonen om dom har några specifika förslag och önskemål på vad som ska sås, sen är det dags att beställa fröer.
I år hoppas jag på att kunna så en del här hemma också, och inte bara hemma hos föräldrarna. Det är hög tid att ta tag i planeringen av nya grönsakslandet nu när våren närmar sig med stormsteg.

 
Odling av grönsaker har verkligen blivit ett stort intresse hos mig som ni kanske märker.
Dessutom tycker jag att det är roligt att Ludde får se varifrån grönsakerna kommer. Tycker att det är sorgligt när barn(och många vuxna!) inte har koll på varifrån kött, mjölk, ost, grönsaker m.m. kommer ifrån i grund och botten. Och att människor inte längre förstår vilket hårt jobb det ligger bakom bra råvaror. Hade folk vetat det hade nog bönderna haft det bra mycket bättre ekonomiskt i dagens läge!

Jag minns hur häftigt det var att få se majs växa för första gången. Det var när jag började på Nyvla, mjölkgården jag jobbade på innan Ludde kom. Där odlades det majs på hela åkrar och det var så häftigt att gå in bland plantorna som blev längre än vad jag är. Man skulle kunna gå vilse där på åkern.
Lika häftigt var det däremot inte dom gånger man skulle hämta hem nykalvade kor från betet vars kalv smitit under stängslet och gömt sig i majsåkern..
Att bryta loss en majskolv från plantan och sen skala fram själva kolven(som ligger inbäddad i blad) var som att öppna en julklapp!
Försökte hitta en bild från Nyvla på majsåkrarna men allt ligger i gamla datorn och här på bloggen hittade jag ingen alls. Bara en massa ko-bilder.
Denna hittade jag i alla fall:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0