Torsdag!

Äntligen torsdag, snart helg me andra ord! Dock har jag några små förkylningsbaciller som ligger å pyr, så har jag otur blir jag väl förkyld lagom till helgen..

Igår åkte jag hem till mamma å pappa efter jobbet. Eller ja..nästan iaf. Som jag säkert nämnt tidigare har jag problem med bilen, så igår stannade den med endast några kilometer kvar av resan. Vi snubblande strax innan mållinjen alltså. :) När Galanten väl stannat finns de inget att göra, så jag ringde hem då jag inte hade någon vidare lust att gå dom sista kilometrarna. Mamma med fiestan ryckte ut till undsättning å drog oss sista biten. Man kan egentligen inte annat än skratta åt eländet..

Som tur var kunde jag låna min brors bil, så jag har iaf nåt att köra fram till lördag förmiddag. Tack!

I morse startade Galanten däremot som vanligt. Den lilla busen :)

Anledningen till att jag åkte hem till mamma å pappa igår var att jag skulle sova över å sen hjälpa dom me djuren dagen efter(dvs idag) då slaktbilen skulle komma å hämta.
Gick upp 5 å fixade allt så att de skulle gå fort å smidigt att lasta djuren på transporten.

Lastningen gick kanon å de e tack vare den gamla kon som skulle me på sista resan. Hon hade fått en cysta å hur vi än behandlade henne för de så kom de tillbaka. De gjorde att hon blev mer svårhanterlig å knepig i lynnet. Fysiskt sätt var hon frisk å pigg, men eftersom cystan hindrar kon från att bli dräktig kunde vi inte ha kvar henne.
Väldigt tråkigt då hon var en av dom älsta å trevligaste, å dessutom en av dom få vi har kvar som flyttade me oss från Almunge till Österbybruk.
De var me fuktiga ögon vi såg efter henne när hon glatt klev upp på transporten me bestämda steg. Upp på den transport som skulle ta henne på en sista resa. Hon såg så glad å nyfiken ut, som hon alltid gjort. Våran lilla Ebba.
De e alltid lika svårt att se dom äldre å lugna korna åka iväg på sin sista resa. Nu har vi nog bara 3 kor kvar av "ursprungsbesättningen", dvs dom som var mjölkkor i Almunge å sen flyttade med oss hit å blev dikor. Dom s.k. veteranerna.
Skillnaden mellan mjölkko å diko e att mjölkkorna mjölkas av oss. Dikorna däremot går kvar me sin kalv efter kalvningen å matar själv kalven regelbundet, en uppgift som vi bönder i mjölkbesättningar annars har då man skiljer kalv å ko åt strax efter kalvningen. Våra mjölkkor fick helt enkelt gå i pension efter flytten å leva ett härligt liv me sina kalvar, nåt dom inte gjort tidigare. Men nu går en efter en av "veteranerna" ur tiden å vi kan inte annat än se på när dom härliga å tama mjölkkorna från småjordbruken dör ut för att lämna plats åt dom opersonliga industrijordbruken.


Emilia kommenterade min blogg om Arla å undrar vad för mjölk hon nu ska köpa. Jag stödjer hellre nåt av dom mindre märkerna, t ex Sju Gårdar, även om de inte e så bra för naturen som de påstås. För om man jämför hur mkt Arla transporterar å hur långt, så e nog Sju gårdars mjölk ett mkt bättre alternativ. Jag sammanfattar såhär: Köp vad som helst förutom Arla, tills den dagen dom ordentligt höjer priset för mjölken!
Bönderna förtjänar mer!
Dessutom e de ju pga dom dåliga priserna som dom sju gårdarna gick ur arla å började köra sitt eget race. Förstår dom helt å hållet..
 
Sju Gårdars grundare.



Nä, nog om mjölk nu. Ni fattar vinken hoppas jag!

I helgen blir de lite gott å blandat me aktiviteter för mig. Ridning, fixa bilen, städa, måla, ev skjutsa folk, leta upp mina däck(som pappa flyttat omkring) osv osv.

Men de jag längtar mest efter e att får umgås me Johnnie. Vi ses ju knappt på vardagarna, så man längtar extra mkt till helgerna just därför :)

Förresten, hittade ett par skor jag tyckte var otroligt fina!



Grrr!
Men sen gäller de att kunna gå i dom, å inte bryta benen på kuppen. 13cm e inte att leka me.. framförallt inte för mig som ska ränna överallt jämt å ständigt! För som djurskötare e de lätt att man slinker in i ladugården för att kolla nån kalvning eller liknande, å jag skulle vilja se mig i ladugården me dessa på fötterna! :)

nä, nu måste jag skutta i säng. ska upp 03.30 imorrn!

tjao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0