Vinter..

En sak kan jag inte förstå.. Vi har en årstid vid namn VINTER varje år här i sverige, och trots det ska det vara så otroligt stora problem med tåg-,bil- och busstrafik varje gång snön faller.

Antingen är vi som bor på landet mkt härdade när det gäller vintrar, eller så har stockholmarna bra mkt mer snö än vi har här! För det pratades på radion om att folk hade svårt att komma till jobbet och att det var svårt att hålla sig på vägen.
Själv tyckte jag inte att det var knepigare att köra hem än vanligt..

Förra året däremot, när det kom så otroligt mkt snö på kort tid, DÅ var det knepigt att ta sig till jobbet! Vad gjorde invånarna i storstaden då? Låste dörrarna och skrek att världen skulle gå under? Stackarna..Snökaos om det kommer några snöflingor.

Och en annan sak jag klurat på.. Hur kommer det sig att folk skaffar sig stora stadsjeepar, pick upps och liknande om dom inte kan köra? Dessa bilar kör upp i häcken på en under somrarna, gasar förbi i 200km/h och försvinner i fjärran. På vintern däremot, då vågar dom inte köra lite närmare plogvallen vid möte så att dom med mindre bilar får klättra i snön för att komma förbi. Och det är flera gånger jag hamnat bakom  dessa bilar som kör 40km/h på en 70-väg vid helt okej vinterväder..
Får tillägga att dessa bilar brukar ha 4-hjulsdrift och ska klara lite snö, is och terräng. Men nix, det är vi andra som ska pulsa omkring i snön.
Jag skulle då inte vilja ha en bil jag är rädd för att köra!



Det är också konstigt att Tågen ALDRIG går som dom ska på vintern..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0