Hottie Pottie

Idag red jag Hottie(Hon heter Hot Lips, men kallas Hottie. Jag kallar henne dock Hottie pottie) och det gick sådär. Som vanligt är jag inte nöjd med ridningen!
Har inte ridit Hottie på jättelänge, och för min del tar det några ridlektioner innan man "lär känna" hästen och börjar arbeta den på rätt sätt. Alla hästar är ju otroligt olika och ska ridas olika beroende på temperament, tidigare kunskaper m.m.

I dag fick vi träna på skänkelvikningar och att rida en så kallad "öppna" vilket jag aldrig gjort tidigare. Det sistnämnda gick faktiskt riktigt bra mot slutet, framförallt när man hade spegeln på ridhusväggen som hjälp. Då kunde man direkt se om man red på 3 spår eller inte.

Fick mkt beröm av ridläraren för min ridning på Hottie idag, men själv tyckte jag som sagt inte att det gick speciellt bra.
När lektionen var över frågade jag ridläraren om vad jag ska öva mer på i min ridning, så att jag har det i huvudet varje gång jag rider.

Tillsammans kom vi på 4 saker:

1.) Blicken - har en tendens att kolla mer på hästen än vart jag rider. Vill se om hästen gör det jag vill att den ska göra, men man ska ha blicken åt det håll man rider!

2.) Sitsen under galoppfattningarna - Av någon anledning brukar det lätt bli så att jag lutar mig framåt när jag ska fatta galopp. Aja baja!

3.) Sitsen under avsaktningar - Ska försöka använda mig mer av sätet när hästen ska sakta in, och inte bara tyglarna.

4.) Benen - Ibland spänner jag benen lite för mkt, vilket gör att min sits blir sämre. Slappna av :)

Det är alltså sitsen och blicken jag ska tänka på. Ska försöka ha det i huvudet i fortsättningen!

Här är en gammal bild på Hottie:


I helgen ska jag rida pållarna jag har därhemma(hos mamma och pappa) för nu tror jag att vägarna är isfria nog. Har låtit hästarna ha en liten semester från ridningen nu när det varit som sämst väglag. Vill inte att dom ska halka och skada sig! Men nu är det slut på vilan, och jag är taggad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0