Ridning på väg

I detta inlägg vill jag hylla alla vettiga människor som respekterar hästar dom möter ute på vägar. Jag blir alltid lika glad när bilar man möter under en uteritt saktar ner och ser till att hästen inte blir rädd.

Senast idag hamnade jag i en sån situation. Var ute och red Tara när jag plötsligt hör att nåt större närmar sig på vägen bakom oss. Det kör mkt timmerbilar på dom vägarna just nu, så jag trodde att det var en sån. Men denhär gången var det 2 traktorgrävare med diverse redskap på. Troligen skulle dom till tågrälsen för att göra rent från snö.
Hoppade av direkt då jag vet att Tara är lite kinkig. Ställde henne vid vägkanten och lät dom närma sig. Dom saktade ner och när dom såg att Tara började bli orolig stannade dom. Ledde förbi Tara och vinkade glatt till dom båda förarna.
Tackar alltid genom att vinka och se glad ut, så att dom fattar att man är tacksam över att dom visat hänsyn.

Har mött bilar som stannat och stängt av motorn, traktorer som stannar och väntar tills man ridit förbi och till å me lastbilar som börjar backa för att man ska komma in på en infart och därmed komma en bit ifrån lastbilen. Alla här ute visar underbart mkt hänsyn!

Mina hästar är lugna, men när större fordon närmar sig kan dom bli lite oroliga. Då är det skönt att folk inte bara tar för givet att alla hästar är lugna som filbunkar bara för att dom rids på en väg.

Lägger in en bild på Johnnies lastbil :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0