Stadsbor vs. "Lantisar"

Satt nu efter mjölkningen och åt lite samtidigt som jag läste ATL-Lantbrukets affärstidning. Läste om en bonde vid namn Bosse som berättade lite om sig själv. Följande text är tagen från slutet av artikeln:

"Som bonde lever han nära liv och död. När Bosse bjöd in till Öppen gård drabbades en ko av kalvförlamning. Gästerna fick följa med ut i hagen och se med egna ögon. Det var uppskattat.
 
- Jag vill visa hur det egentligen är. Den här gången klarade sig kon. En annan gång slutar det inte lika lyckligt. Men döden är tabu. En besökare anklagade mig för att ha förstört hans barnbarns liv när de fick se en död ko. Om gapet blir för stort mellan stad och land försvinner förståelsen."



Är det så svårt för folk att se sanningen? Tror verkligen folk att allt är som i Astrid lindgrens böcker? Eller som i bregott reklamen? Det finns många som har en väldigt sne bild på lantbruket..

Korna blir ibland sjuka, ibland så pass att man får avliva dom. Att ett barnbarns liv skulle vara förstört för att han/hon får se en dö ko är löjligt. Även barn måste väl få lära sig hantera döden? Eller har jag fel?

Dom föds och dom dör, precis som vi.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0