Lördagsridning

Idag har jag spenderat den soliga dagen utomhus. Bäst att passa på när det är fint väder, snart kommer ju vintern.. Red både Bullen och Mirran idag, vilket var jättekul eftersom det var perfekt ridväder. Vägarna är torra, rätt temperatur i luften och pigga, glada hästar(oftast..)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bowl Vip
Idag var det kondisträning som stod på Bullens schema. Red en sväng på ca 7-8 km där vi mest joggade i lugn takt, men 2 rätt långa galoppsträckor blev det också.
Han fick även öva lite på galoppfattningarna nu när vi var ute, han bjuder ju mer framåt då än i ett ridhus. Han är bra på att fatta höger galopp, men vänster måste vi öva massor på.





Jimmy(brorsan) påpekade att Bullen är större och "biffigare" än hans tjej Evelinas travhäst, men jag fick förklara för honom att Bullen har musklat om sig ordentligt till ridhästmuskler. För så tjock tycker jag inte att han är längre :)

------------------------------------------------------------------------------------------------
Miranda
Mirran reds på en åker idag, vilket är första dressyrjobbet sen i våras. Har ridit henne på vägarna för att få lite kondis på henne, och för att hon håller sig lugnare då än på en ridbana/åker.

Skrittade nästan bara med henne, travade bara ca 5 minuter. Men hon var väldigt het och knäpp så det blev bara enklare saker som volter, serpentiner och liknande. Hon kastade med huvudet konstant och ville inte lugna sig. Så att hon sen var plaskvåt av svett var verkligen inte mitt fel...
Mot slutet testade jag att göra ordentliga halvhalter med henne direkt när hon kastade med huvudet, vilket hjälpte lite. Men jag hoppas att hon lugnar sig i takt med att hon får bättre kondis och muskler. Annars blir jag tokig!



Imorgon ska jag rida Åsas frieser Tekla, och jag hoppas även på att hinna rida min ponny Tara en sväng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0