Täcken

Jag har pysslat med hästar i hela mitt liv. Familjen har ägt allt från araber och nordsvenskar till korsningsponnyer. Väldigt gott och blandat med andra ord. Det är först på senare år som jag börjar rida oftare och hårdare, och därmed behövt klippa hästarna. Men dom hästar som inte jobbar sig jättesvettiga får gå med sin vinterpäls.
 
Täcken har vi haft på dom få som behövt de, men det var väl egentligen bara araben och dom klippta hästarna.
För några år sen såg man aldrig täcken med hals, men nu ser man dom överallt!
Alltså, under -25 gradigt klimat kan jag förstå om man klär sin extremt tunnhåriga häst i ett täcke med hals. Men redan nu, ner det inte ens är minusgrader, ser man flera hästar i hagarna bära dessa täcken. Ibland även dubbla täcken, redan nu!? Då var det visserligen några minusgrader, men ändå?
 
Det måste vara ett allvarligt fel på dagens avel, om hästarna är så känsliga att dom måste ha 15 lager täcke plus hals. Det är ju helt sjukt! Det passar utmärkt i facket där jag placerar folk som låter sina hästar gå ensamma i pyttesmå hagar, med benskydd och liknande. Hästar är trots allt hästar och ska få vara de.
 
Dagens hästfolk(inte alla, men alldeles för många!) är helt skruvade i skallen när det gäller djurskötsel. Nuförtiden ska djuren behandlas som om det vore en människa, varesig det är en hund, häst eller katt.
 
 
Låt hästen få vara fri, rulla sig i leran utan täcke och leka med andra hästar. Det är inget fel med täcke, men då ska hästen behöva de! Låt hästen få vara de vilda flockdjurdjur den är född till när det är ute.
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Håller med!

2012-11-13 @ 19:30:38
URL: http://www.vastanalantbruk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0