Nu eller aldrig

För en vecka sen visades filmen "Nu eller aldrig" på tv. Jag kollar sällan på hela filmer, men den ville jag se.
Den handlar om två dödssjuka män som bestämmer sig för att skriva en lista över saker dom vill hinna med innan livet är slut.
Nu när man har lite mer insikt i cancer och dess behandling kände man igen mycket i filmen, och anledningen till att jag så gärna ville se den filmen var helt enkelt att jag på sätt och vis varit där.
Jag var aldrig så nära döden, men självklart tänkte man på den emellanåt. Framförallt innan man fick veta hur illa sjukdomen egentligen var.
Jag tänkte på hur folk skulle reagera, hur min begravning skulle se ut och hur många som skulle komma och ta farväl. Hemska tankar, jag vet. Men hamnar man i en sån situation så är det dags att bli vän med döden, och vara inställd på att det kanske inte blir bättre än så.
 
Jag har aldrig velat ta mitt liv och min hälsa för givet, för vi alla vet hur fort det kan gå. En bilolycka, en häst som blir rädd, en ko som ska skydda sin kalv, en sjukdom eller varför inte ett blodkärl som brister?
Kanske var det därför jag tog cancerbeskedet med någorlunda ro. Tänkte att jag i alla fall fått 25 friska, härliga år. Det är ändå bättre än vad många andra får.
 
Jag funderade redan innan cancern på saker jag ville hinna med innan jag dör. För få saker är värre än att ligga på dödsbädden och känna att man aldrig hann bli klar och göra allt man tänkt. Kan tänka mig det i alla fall, har ju aldrig varit där så jag vet inte säkert.. Men jag är en sån person som ångrar så otroligt mycket jag aldrig gjorde när jag hade chansen, och det mesta kommer nog hänga med mig livet ut.
 
Jag ska fundera ut en ordentlig lista och sen skriva ett inlägg om dessa saker. Kan vara kul för er att veta vad just jag vill hinna med.
Om ni fick veta att ni hade 5 friska år kvar att leva, vad skulle ni vilja hinna med då? Vore kul att få höra lite om vad ni andra har för grejer på er lista.
 
Förresten, filmen var väldigt bra! Gillar båda skådespelarna som hade huvudrollerna, och framförallt själva handlingen. Gillar verkligen filmer som får mig att börja tänka och fundera trots att filmen slutat.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0